hur mycket surf tar google maps när man använder den istf gps?

hur mycket surf tar google maps när man använder den istf gps?

5 svar

Användarnivå 1

Hej @JanRoland!

Varmt välkommen till forumet:grinning:

Det är svårt att säga exakt hur mycket surf det går åt.  Vår systeroperatör har skrivit en bra artikel om detta och du kan läsa den Här.

Allt gott!

Hej

Anledningen till frågan är att jag vill hellre använda Google Maps än min Gps när jag kör genom Europa men jag är ju begränsad till 13 GB per månad utanför Sverige. 
Jag gjorde en egen test genom att mäta under mobilanvändning när jag körde till vänner sammanlagt 9 timmar tor. Den togs då ca 500 MB. Mao inget problem. 

MVH

Roland

Hej

Anledningen till frågan är att jag vill hellre använda Google Maps än min Gps när jag kör genom Europa men jag är ju begränsad till 13 GB per månad utanför Sverige. 
Jag gjorde en egen test genom att mäta under mobilanvändning när jag körde till vänner sammanlagt 9 timmar tor. Den togs då ca 500 MB. Mao inget problem. 

MVH

Roland

Beroende på vad du har för telefon och vart du ska så kan du enkelt ladda ner kartorna från google maps, så att du kan använda dem i offline-läge. 

På så sätt sparar du surf när du är utomlands. 

Finns även flertalet appar för det. 

GPS i sig förbrukar ingen datatrafik men det beror lite på din telefon med. Det som kan förbruka datatrafik är när du får information om vilka sateliter du ska använda dig utav. 

A-GPS är det som finns i de flesta mobilerna samt andra system för oss "dödliga".

D-GPS är det som används för de "odödliga" som behöver bättre precision. 

Testa att ladda hem kartan för ett område i Sverige, stäng av datatrafiken och se hur det fungerar eller inte fungerar.

https://support.google.com/maps/answer/6291838?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=sv

Får hoppas det hjälper dig och din utlandsresa. 😇

Tack, ska pröva men det blir ett stort område när man kör 100 mil/dag. Man förlorar också realtidsuppdateringarna om trafikproblem. 

Ja det blir det, förhoppningsvis har du en lite nyare telefon med bra lagring. 

Ja om du kör offline gör du ju det, men teoretisk sätt borde du kunna ladda hem kartorna ändå så att den slipper ladda hem dem när du är utomlands. 😇

Svara