Besvarat

IP-telefoni till mobilt bredband

Jag har ett MOBILT BREDBAND ABONNEMANG 5GB och undrar nu om jag kan koppla IP-telefoni till abonnemanget. Vad behöver jag i så fall för utrustning?
Tack på förhand
H
icon

Bästa svar av Oskar 1 juli 2019, 11:28

Hej @hakelm!

Varmt välkommen till forumet & tack för din fråga!

IP-telefoni är ingenting som vi på hallon blockerar eller dylikt från ett rent operatörsperspektiv.
Däremot när det kommer till felsökning utav det eller vilken utrustning det är som du behöver, så är det upp till den tjänsten som du vill nyttja att felsöka det här.

Om du exempelvis behöver öppna upp en port eller liknande i din router, är det supporten för din router som du behöver kontakta.

Ha en fin dag!
Visa original

2 svar

Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @hakelm!

Varmt välkommen till forumet & tack för din fråga!

IP-telefoni är ingenting som vi på hallon blockerar eller dylikt från ett rent operatörsperspektiv.
Däremot när det kommer till felsökning utav det eller vilken utrustning det är som du behöver, så är det upp till den tjänsten som du vill nyttja att felsöka det här.

Om du exempelvis behöver öppna upp en port eller liknande i din router, är det supporten för din router som du behöver kontakta.

Ha en fin dag!
Användarnivå 1

Hej. 

Dom porter du kommer att behöva lägga till är 5040 TCP-+UDP.

Men om du ringa via en att så går det jätte bra. Då behöver du inte göra något. Och sedan kan du även aktivera en tjänst som heter Wifi-Samtal. Inne på inställnar. Och sedan varför inte skriver VoLTE med. Så är ALLT aktiverat på din telefon.

Tjänsten brukar kallas ring över 4G Nätet. 

Men nu kommer jag till den sista saken. Om du menar att HEM telefon så, båda ja och nej. Ja det går med hallon. Men inställningarna är mycket komplicerade. Och det 4G Modem, med SIP tjänst. SÅ läs på om SIP tjänst, och gå vidare ifrån där.

Tackar för mig. 

Själv är jag Programmerare & Nätverkstekniker med CCNA Certificate.

Med vänliga hälsningar,

MZ

Svara