Besvarat

Kan inte ta emot eller skicka sms ifrån iPhone till Android

Jag kan skicka sms/mms ifrån min Iphone till en annan Iphone men jag kan INTE Smsa/mms till Android mobiler jag kan inte heller ta emot sms/mms ifrån Android.

Jag har testat ALLT och då menar jag allt men helt utan framgång till och med nedanstående,

“Om det inte går att skicka eller ta emot SMS kan du pröva följande saker för att se om detta löser problemet:

• Om du har en iPhone, stäng av/slå på iMessage
  • Avinstallera eventuella appar som kan användas för att skicka/ta emot meddelande t.ex Viber, What's app, Skype mm då dessa kan störa funktionen
  • Stäng av mobildata
  • Testa att skicka ett SMS genom att manuellt knappa in mottagarens telefonnummer istället för att välja telefonnumret från adressboken – fungerar detta kan du ta bort och lägga in kontakten på nytt”
icon

Bästa svar av Martin 17 juni 2021, 15:53

Halloj i tråden!

Ber om ursäkt att jag flikar in så här pass sent och beklagar verkligen att ni stött på detta problem. :disappointed:

iPhones emellan använder något som kallas iMessage, vilket inte är SMS och kan skapa problem om du har en kontakt i din iPhone som din iPhone registrerat som en annan iPhone men sedan bytt till en annan tillverkare, exempelvis Android. Eftersom din iPhone redan registrerat kontakten som en annan iPhone försöker den fortfarande skicka ditt meddelande som iMessage vilket inte längre går. Därför är första åtgärden oftast att ta bort kontakten och lägga till denna på nytt.

Om ni testat alla åtgärden som man kan göra själv och får det inte att fungera rekommenderar jag att kontakta kundservice med exempel när det inte fungerade, helst inte äldre än 24 timmar. 

Hoppas det löst sig redan och i annat fall löser sig snarast! :blush:
Hojta gärna till om jag kan vara mer till hjälp.

Visa original

4 svar

Jag kan inte skicka eller ta emot sms. Försökt med alla åtgärder, funkar inte ändå. 

Samma för mig…

Jag har nu testat att även byta enhet och det verkar vara sim-kortet som är defekt.

Så jag tänkte beställa ett ersättningskort, då kostar det 99kr!? På riktigt!? Inte mitt fel att det är så dåligt kvalitet på sim-kortet…. :-/

Halloj i tråden!

Ber om ursäkt att jag flikar in så här pass sent och beklagar verkligen att ni stött på detta problem. :disappointed:

iPhones emellan använder något som kallas iMessage, vilket inte är SMS och kan skapa problem om du har en kontakt i din iPhone som din iPhone registrerat som en annan iPhone men sedan bytt till en annan tillverkare, exempelvis Android. Eftersom din iPhone redan registrerat kontakten som en annan iPhone försöker den fortfarande skicka ditt meddelande som iMessage vilket inte längre går. Därför är första åtgärden oftast att ta bort kontakten och lägga till denna på nytt.

Om ni testat alla åtgärden som man kan göra själv och får det inte att fungera rekommenderar jag att kontakta kundservice med exempel när det inte fungerade, helst inte äldre än 24 timmar. 

Hoppas det löst sig redan och i annat fall löser sig snarast! :blush:
Hojta gärna till om jag kan vara mer till hjälp.

Svara

Static Template