Fråga

långsamt internet

Hej!

Jag bor i centrala Malmö och har haft en skaplig internet koppling ca 30 mb/s 

Senaste dagarna har jag max haft 7mb.

Det känns inte som det är rimligt. 

Vad är tanken att man ska ha för hastighet?

3 svar

Hejsan @Victorpajas

Varmt välkommen till forumet! :grin:

Jag ber om ursäkt att du inte fått svar tidigare! Har du fortfarande samma problem med hastigheten? Gäller det på mobilabonnemang eller bredbandsabonnemang? 

Ha en fortsatt fin dag! 

Hej.

Det gäller framförallt bredband, mobilerna tillhör mina döttrar och dom har vi inte kollat då dom alltid går på wifi

Utmaningen med mobila bredband är just att vi inte kan garantera hastigheter så som trådbundna leverantörer kan.

En viss variation i hastighet kan därför inträffa då det kan vara flertalet faktorer som spelar in på prestandan.

Ett vanligt exempel kan vara väder och vind, men också antal användare som kopplar upp sig samtidigt mot samma mast spelar stor roll.

Masterna blir på grund utav detta olika belastade under olika dagar/tidpunkter, vilket kan resultera i varierande hastigheter. Vanligtvis kan helger och vardagskvällar ha en högre belastning på nätet då fler personer befinner sig i hemmet och använder i större utsträckning sina olika enheter.

Detta kan märkas för dig genom lägre hastigheter än när färre användare är uppkopplade mot samma master.

Man kan se det som att fler personer delar på samma kaka - vilket resulterar i en något mindre bit till var och en.

Möjligheten att surfa inomhus påverkas även av vilken typ av väggar, fönster och dörrar byggnaden har samt var i byggnaden du befinner dig.

Detta påverkar även mobila bredband och deras uppkopplingshastighet.

Det kan alltså vara värt att testa att ha routern (om möjligt) på olika platser i bostaden för att se om det blir någon skillnad.

Det du också kan testa att göra, är att låsa uppkopplingen mot 3G eller 4G i din routers gränssnitt för att kolla om det blir någon skillnad. 3G och 4G täckningen har nämligen olika förutsättningar för att gå igenom väggar och andra hinder.

Svara