Besvarat

Låst telefon

Har nyss bytt till Hallon. När jag ska sätta igång den och skriver i pinkoden, startar den inte utan säger att pukkoden är fel. Skriver i pukkoden och telefonen vill att jag ska fylla i pinkoden. Fyller i pinkoden, telefonen vill att jag upprepar pinkoden och då säger den att att pukkoden är fel.
Nu är jag villrådig då jag snart förbrukat de 10 chanserna att starta den.
icon

Bästa svar av Linnea 29 augusti 2018, 10:54

Hejsan @helenaaman!

Välkommen till vårt forum & tack för din fråga. Kul att du har hittat hit!

Det låter som att din telefon kan vara operatörslåst? Då behöver du nämligen skriva in koden för nätverket, och den får du av din gamla operatör där du har köpt telefonen i sådana fall.

Gäller det din PIN- eller PUK-kod kan du läsa mer om det här: PIN- & PUK-kod

Ha en kanonfin dag! 😊
Visa original

25 svar

Användarnivå 6
Emblem +8
Hejsan @helenaaman!

Välkommen till vårt forum & tack för din fråga. Kul att du har hittat hit!

Det låter som att din telefon kan vara operatörslåst? Då behöver du nämligen skriva in koden för nätverket, och den får du av din gamla operatör där du har köpt telefonen i sådana fall.

Gäller det din PIN- eller PUK-kod kan du läsa mer om det här: PIN- & PUK-kod

Ha en kanonfin dag! 😊
Hej!
jag har precis fått mitt sim.
När jag sätter in det i telefonen står det:
sim-kortet är ogiltigt. Enheten kan tillhöra en annan operatör .
kan ni hjälpa mig?

mvh
therese
Användarnivå 6
Emblem +8
Hejsan @Therése 1981! 🌸

Jag har lagt in din fråga i denna tråd, då det låter som att även din mobiltelefon är operatörslåst. Trevlig helg!
Varför står det ogiltigt simkort när försöker få igång telefonen? Det är ett nytt abonnemang. Mvh Pär
Enligt Hallon har min nummerflytt blivit klar (fick mail för en dag sedan att allt är klart och att jag skulle starta om min telefon). Har startat om flera gånger och kollat så att numret stämmer (har iPhone), inget funkar. Har ingen täckning, kan ej smsa ringa eller surfa. Får upp ett felmeddelande när jag startar telefonen som säger att iPhone inte är aktiverad. Vad är felet?
Hej, Har problem med abonnemanget i Iphone 6, det fungerar i Iphone 5 men inte i 6:an.
Staplarna för mottagning kommer upp på fullt och det står Hallon bredvid men det kommer upp en ruta där det står, Iphone är inte aktiverad. Kontakta operatören om problemet fortsätter inträffa.
Vad kan det vara för fel ?
Användarnivå 4
Emblem +5
Varför står det ogiltigt simkort när försöker få igång telefonen? Det är ett nytt abonnemang. Mvh Pär

Hej @Pedquist!

Varmt välkommen till forumet. Det är superkul att du hittat hit.

Jag ber verkligen om ursäkt för det sena svaret, men det låter dessvärre som att din telefon är operatörslåst.

Du kan se mer info rörande detta ovanför här i tråden.

Allt gott!
Användarnivå 4
Emblem +5
Enligt Hallon har min nummerflytt blivit klar (fick mail för en dag sedan att allt är klart och att jag skulle starta om min telefon). Har startat om flera gånger och kollat så att numret stämmer (har iPhone), inget funkar. Har ingen täckning, kan ej smsa ringa eller surfa. Får upp ett felmeddelande när jag startar telefonen som säger att iPhone inte är aktiverad. Vad är felet?

Hej @Emott1!

Varmt välkommen till forumet, det är superkul att du hittat hit och flyttat ditt nummer till oss.

Jag ber verkligen om ursäkt för det sena svaret.

Jag flyttade din fråga hit, då det låter som att det kan vara så att din telefon är operatörslåst.

Det kan också hända att telefonen inaktiverar sig, det här är dessvärre någonting som man behöver kontakta Apple för att få hjälp med.

Allt gott!
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej, Har problem med abonnemanget i Iphone 6, det fungerar i Iphone 5 men inte i 6:an.
Staplarna för mottagning kommer upp på fullt och det står Hallon bredvid men det kommer upp en ruta där det står, Iphone är inte aktiverad. Kontakta operatören om problemet fortsätter inträffa.
Vad kan det vara för fel ?

Hej @alfapeter!

Det låter dessvärre som att din telefon är operatörslåst och det är därför som du får det här meddelandet.
Översättningen i iPhonen är dessvärre något missvisande då det inte är din nuvarande operatör som ska kontaktas utan den operatören som har låst telefonen, alltså din tidigare operatör, som ska kontaktas.

Jag hoppas det löser sig för dig, återkom annars så kikar jag självklart vidare.

Allt gott!
Hej, telefonen är inte operatörslåst utan det är något annat fel. Har varit på Telia där vi tidigare hade abonnemang och de kunde inte hjälpa mig, det står fortfarande att Iphone inte är aktiverad när jag startar upp telefonen med Hallons sim kort.
Hej flyttade ett nummer från Telenor nyligen till er som jag har ett problem med och det är att jag inte får kontakt med nätet, telefon är omstartad men står fortfarande att man inte är regrestrad på nätet så vad är fel
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen @alfapeter!

I det här fallet skulle jag kontakta Applesupporten för att få hjälp med ditt ärende.
Det finns ingenting som vi som operatör mer kan göra i och med att du får full täckning med simkortet från oss.

Jag förstår att detta är väldigt frustrerande för dig, men om du kontakta Apple så kommer dem säkerligen kunna lösa det åt dig.

Du når Apple här:
020100529

Allt gott!
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej flyttade ett nummer från Telenor nyligen till er som jag har ett problem med och det är att jag inte får kontakt med nätet, telefon är omstartad men står fortfarande att man inte är regrestrad på nätet så vad är fel

Hej @Blix 72!

Varmt välkommen till forumet.

Jag ber verkligen om ursäkt för det sena svaret.

Det låter dessvärre som att din telefon är operatörslåst. Man brukar då få ett felmeddelande om just att man inte kan/får registrera sig på nätverket.

Jag skulle be dig kontrollera så att din telefon inte är låst och om den är det kontakta den operatören som låst den för att få den upplåst.

Allt gott!
Hej,
skulle byta till en gammal telefon då min gått sönder men när jag skulle starta upp den står det att sim kortet är ogiltigt och att man kan skicka en förfrågan till sin operatör för att låsa upp den,
Hur går jag till väga?
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Hiildaaa!

Varmt välkommen till forumet!

Jag flyttade din fråga hit, då du kan se hur du går tillväga här ovanför.

Allt gott!
Köpte ett nytt abonnemang, det gamla på tele2 är avslutat. Sätter i simkortet men det står ogiltigt sim-kort eller ingen service hela tiden. Ingen ändring efter omstart och har väntat flera timmar. Pin-kod är rätt. Hallonkontot visar att numret är aktiverat. Varför får jag ingen service?
Användarnivå 4
Emblem +5
Köpte ett nytt abonnemang, det gamla på tele2 är avslutat. Sätter i simkortet men det står ogiltigt sim-kort eller ingen service hela tiden. Ingen ändring efter omstart och har väntat flera timmar. Pin-kod är rätt. Hallonkontot visar att numret är aktiverat. Varför får jag ingen service?

Hej @andan!

Jag flyttade din fråga hit då du kan se svaret på varför detta sker här ovanför.

Allt gott!
När jag provar kortet visar det sej att routern är låst till Telia finns det nån ( gratis ) lösning för att låsa upp den.
Användarnivå 6
Emblem +8
När jag provar kortet visar det sej att routern är låst till Telia finns det nån ( gratis ) lösning för att låsa upp den.

@27311jp - jag ser att din fråga ställts på forumet tidigare så jag har flyttat in denna här. Gällande att låsa upp gratis får du nog kika på det med Telia då vi inte kan låsa upp deras enheter härifrån 😊
Gammal Iphone med SIM från Telia. har igår bytts till Hallon fungerar ej.

Meddelande:
¨SIM-kortet som sitter i den här Iphone-enheten är från en operatör
som inte stöds enligt den aktiveringspolicy som för närvarande har tilldelats aktiveringsservern.
Det är inget maskinellt problem med iPhone. Du kan sätta in ett SIM-kort från en operatör
som stöds eller skicka en förfrågan till din operatör att operatörlåset i den här iPhone-enheten låses upp.¨
Användarnivå 4
Emblem +5
Gammal Iphone med SIM från Telia. har igår bytts till Hallon fungerar ej.

Meddelande:
¨SIM-kortet som sitter i den här Iphone-enheten är från en operatör
som inte stöds enligt den aktiveringspolicy som för närvarande har tilldelats aktiveringsservern.
Det är inget maskinellt problem med iPhone. Du kan sätta in ett SIM-kort från en operatör
som stöds eller skicka en förfrågan till din operatör att operatörlåset i den här iPhone-enheten låses upp.¨

Hej @TVC15!

Jag flyttade din fråga hit, då din telefon är operatörslåst. Du kan se hur du går tillväga här ovanför.

Allt gott!
Har bytt till hallon från Telia fått hem sim-kortet satte i det i min iPhone 5 skriver in pinkoden sen kommer det upp på skärmen aktivering krävs vad göra ?
Användarnivå 4
Emblem +5
Har bytt till hallon från Telia fått hem sim-kortet satte i det i min iPhone 5 skriver in pinkoden sen kommer det upp på skärmen aktivering krävs vad göra ?

Hej @Skogen68!

Jag flyttade din fråga hit då du kan se ditt svar här ovanför.

Allt gott!
När jag lägger in säkerhetskoden får jag meddelandet "Inte registrerad på nätverk"
Samma sak om jag försöker ringa eller skicka meddelanden.
Användarnivå 4
Emblem +5
När jag lägger in säkerhetskoden får jag meddelandet "Inte registrerad på nätverk"
Samma sak om jag försöker ringa eller skicka meddelanden.

Hej @TomGid!

Jag flyttade din fråga hit, då du kan se hur du går tillväga här ovanför.

Allt gott!

Svara

Static Template