Besvarat

MMS problem med iPhone

Jag får inte MMS att funka på min iPhone. Kan inte skicka och inte ta emot MMS, oavsett om mobildata är på eller ej.

MMS-inställningarna är kontrollerad och rätt. Datapotten är tom. Telefonen är helt raderad och omstartad. Flera gånger.

iMessage funkar på wifi om funktionen slås på. Facetime funkar också på wifi. SMS och samtal funkar. Har inte provat SIM-kortet i en annan telefon.

Måste man ha data i data-potten för att MMS skall funka också? Har hittat olika uppfattningar kring MMS och mobildata och datapott.
icon

Bästa svar av Xray123 30 juli 2019, 13:54

Hej

Efter att ha tömt, återskapat, tömt och återställt som ny iPhone ett par gånger, dubbelkollat APN, valt in och ur data, nätverk, wi-fi, SMS, iMessage, MMS etc. så fyllde jag på datapotten och väntade till att mitt konto på Hallon meddelade klar avseende tillgänglig data. Ingen skillnad. Gick inte att skicka MMS. (Det har inte gått att skicka MMS ett bra tag, inte bara plötsligt en dag). Sket i alltihop, rimligt frustrerad och gick och la mig.

I morse funkade MMS. Då var telefonen återställd som ny iPhone. Raderade hela telefonen och återställde den med en backup från iTunes som togs strax före jag började felsöka, dvs säkerhetskopian var ca 11 timmar gammal. MMS funkade nu också.

Jag kan inte isolera var felet varit i telefonen eller inställningar eftersom telefonen med en säkerhetskopia som uppenbarligen inte fungerade dagen före nu fungerar.

Den enda skillnaden är att jag köpte mer data. Så då kvarstår frågan.

Kan man inte skicka MMS på en iPhone6S om datapotten är tom?
Visa original

8 svar

Jag har alltid haft fri surf men har ändå alltid haft problem med att skicka MMS sedan jag köpte ny telefon. Jag har gått igenom allt ni skrivit här i tråden så jag har rätt inställningar, men ingenting har hjälpt.

Några råd?

Ja, det var nog lite annorlunda när MMS började. Tror inte abonnemangen hade surf i sig på den tiden så det var något som operatören stod för fram tills surf blev en större grej och dom började lägga in det i abonnemangen. 🤷

Härligt att höra att de löst sig i alla fall!
Ja, jag skickade till en annan iPhone med och utan påslagen iMessage för att felsöka väl medveten om att iMessage kräver wifi eller mobildata och inte räknas som SMS.

Det som förvånade mig var att MMS kräver data. När man i sammanhanget slentrianmässigt klumpar ihop SMS/MMS blir det ju fel. Fast på Hallons hemsida har man slutat med det i abonnemangen.

På gamle kungens tid, nästan i förra seklet tex, kunde man ju skicka SMS/MMS med en telefon som inte krävde datanätverk.

Som sagt, jag är ingen telekom-lirare. Förstår att tekniken har sprungit vidare och att titta i backspegeln inte löser något. Men någonstans längs vägen har lösningen för att skicka och ta emot MMS förändrats. Sannolikt till det bättre förutom när ungarnas MMS-tjänster inte längre funkar och när logisk felsökning mest gör en annan frustrerad. Så, då har jag lärt mig nåt nytt idag också.

Tack för hjälpen.

https://www.svd.se/forsta-mms-testet
Möjligt.
Det märkliga var att iMessage funkade över wifi men inte MMS.

Skickade du till en annan iPhone? För iMessage är redan över surf så det behöver inte "göras om" till MMS.

iMessage räknas ju inte som ett SMS/MMS då det går över data, utan bara som datatrafik. Om din iPhone skickar gröna meddelanden är det skickat som SMS/MMS och då behöver du har surf för att kunna skicka och ta emot MMS.

Kan vara därför det gick när du hade WiFi igång.
Möjligt.
Det märkliga var att iMessage funkade över wifi men inte MMS. Nu är jag inte så bevandrad i telekom men eftersom MMS har en egen inställning/APN trodde jag att den inte räknades till surf/datapotten.

Oavsett vilket och vilka tekniska lösningar och inställningar som ligger i bakgrunden så går det inte att skicka MMS utan surf/data i potten.

Det stämmer att man måste ha surf för att kunna skicka och ta emot MMS. Låter som att boven har upptäckts! 🕵️

Det var nog därför det fungerade över WiFi och skickades som iMessage, som också kräver surf för den delen.
Hej

Efter att ha tömt, återskapat, tömt och återställt som ny iPhone ett par gånger, dubbelkollat APN, valt in och ur data, nätverk, wi-fi, SMS, iMessage, MMS etc. så fyllde jag på datapotten och väntade till att mitt konto på Hallon meddelade klar avseende tillgänglig data. Ingen skillnad. Gick inte att skicka MMS. (Det har inte gått att skicka MMS ett bra tag, inte bara plötsligt en dag). Sket i alltihop, rimligt frustrerad och gick och la mig.

I morse funkade MMS. Då var telefonen återställd som ny iPhone. Raderade hela telefonen och återställde den med en backup från iTunes som togs strax före jag började felsöka, dvs säkerhetskopian var ca 11 timmar gammal. MMS funkade nu också.

Jag kan inte isolera var felet varit i telefonen eller inställningar eftersom telefonen med en säkerhetskopia som uppenbarligen inte fungerade dagen före nu fungerar.

Den enda skillnaden är att jag köpte mer data. Så då kvarstår frågan.

Hejsan @Xray123!

Så här ska APN-inställningarna se ut om du klickar på "Visa innehåll":APN: data.tre.se
Proxy: lämna tomt
Port: lämna tomt
Användarnamn: lämna tomt
Lösenord: lämna tomt
Server: lämna tomt
MMSC: http://mms.tre.se
MMS-proxy: mmsproxy.tre.se
MMS-port: 8799
MCC: 240
MNC: 02
Verifieringstyp: lämna tomt
APN-typ: default,supl,mms
APN-protokoll: IPv4
APN-roamingprotokoll: IPv4

Det du kan testa att göra är att nollställa nätverket i din iPhone, brukar hjälpa. Du gör det inne i Inställningar > Allmänt > Nollställ > Nollställ nätverk.

Återkom gärna hur det gick! 🙂

Svara