Fråga

Mobilt bredband med Linux

• 9 september 2020
  • 8 kommentarer
  • 147 visningar

Hej, jag har mobilt bredband till min PC med Windows 7 men använder oftast Linux (på usb-sticka) när jag surfar.

I förrgår stängde jag inte av datorn under natten.

På morgonen fladdrade förbi ett meddelande om drivrutin tror jag, men hann ej läsa vad det var och då gick det fortfarande att koppla upp.

Under dagen igår blev det svårare och svårare att koppla upp sig, max 15min. Sedan 5min och till slut inte alls.

Jag har kollat att betalning kommit fram, att jag har surf.

Bor i Stockholm så täckning borde ej vara problem.

Provat utan förlängningssladd, med/utan hub.

Att inte kunna koppla upp datorn är för mig, som att tappa plånboken! Vild panik!

8 svar

Hejsan @Invictus!

Jag tror inte det har något med ditt bredbandsabonnemang att göra. Låter som det ligger något i drivrutinerna som kanske inte är optimerade för Linux; eller blir det likadant när du använder Windows?

Vad har du för USB-sticka och hur gammal är den?

Inte haft några problem med vare sig Linux eller Windows.

Idag har vi provat ett annat sim-kort (4G) i modemet=inga problem att surfa.

Har satt i mitt sim-kort (mobilt bredband) i en gammal Sony=inga problem att surfa.

Idag har vi provat ett annat sim-kort (4G) i modemet=inga problem att surfa.

Har satt i mitt sim-kort (mobilt bredband) i en gammal Sony=inga problem att surfa.

Så stickan fungerar bättre med ett annat SIM-kort men SIM-kortet till ditt mobila bredband fungerar bättre i en annan enhet? :robot:

Ja...jag fattar inte vad som är fel?!?

Blev tvungen att låna en mobil så jag kan använda datorn.

Det är ju inte en långsiktig lösning….

Ja...jag fattar inte vad som är fel?!?

Blev tvungen att låna en mobil så jag kan använda datorn.

Det är ju inte en långsiktig lösning….

Vad är det för modell på stickan?

Modemet är ZTE, men har fungerat felfritt med Hallon och modemet fungerar ju nu med en annan leverantörs sim-kort (som vi testade med), men inte med Hallon.

Modemet är ZTE, men har fungerat felfritt med Hallon och modemet fungerar ju nu med en annan leverantörs sim-kort (som vi testade med), men inte med Hallon.

@MichelMnZ, jag förstår att du är kunnig inom detta område. Har du någon aning vad som kan vara orsaken och eventuellt en lösning?

Som jag förstår detta är det inte täckningen som är roten till problem då @Invictus testat SIM-kortet till det mobila bredbandet i en annan enhet där det fungerade bättre. 

Så, ingen som vet vad det är för fel?

Svara