Besvarat

Ny telefon fungerar inte med gammalt sim-kort.

Min nya telefon kan bara ringa nödsamtal när jag satt i mitt Hallon SIM-kort. Om jag däremot sätter i SIM-kortet från min jobbtelefon kan jag ringa vart som helst. Hallon-kortet fungerar klanderfritt med min gamla telefon. Vad är det som orsakar problemet och hur kan det undvikas?
icon

Bästa svar av Oskar 8 February 2019, 15:18

Visa original

26 svar

Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @thestig!

Varmt välkommen till forumet!

Jag förstår absolut att du vill kunna använda hallonsimkortet även i din nya telefon.

I och med att hallonsimkortet fungerar i din gamla telefon, så kan vi veta att det inte är fel på simkortet.

Det låter möjligtvis som att telefonen som du har köpt är operatörslåst, vad är det för operatör som du har på jobbabonnemanget?
Jobbabbonemanget är telenor. Min nya telefon ska vara öppen i hela världen. Den är köpt på BestBuy (en stor elektronikkedja) i USA, så att den skulle vara operatörslåst till telenor tror jag inte för ett ögonblick.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen!

Jag förstår - håller helt med dig om att det låter otroligt att den skulle vara operatörslåst i det här fallet.

Vad är det för telefon som du har köpt? Är det en Dual-SIM telefon?
Nej, bara ett SIM.kort. Det är en LG K8.
Användarnivå 4
Emblem +5
Då är jag med!

Kollade deras specifikationer och det ser inte ut som det ska vara några problem med banden eller dylikt som den använder.

När du sätter i SIM-kortet, får du slå in PIN-koden då eller vad sker? Får du upp något felmeddelande?
Jag blir ombedd att slå in PIN-koden. Jag får inga felmeddelanden men försöker jag ringa säger telefonen "Emergency calls only". Det tror jag händer även utan SIM-kort.
Användarnivå 4
Emblem +5
Då är jag med.

Om du går in under telefonens nätverksinställningar, kan du nollställa dessa?
Detta rensar ingenting i telefonen så som bilder eller dylikt, men det ska få telefonen att använda SIM-kortets inställningar som förhoppningsvis då ska fungera.
Settings/General/Backup&reset/Network settings reset/Reset settings hjälper inte. Jag har provat två gånger med omstart av telefonen mellan försöken. Jag får fortfarande "Emergency calls only" när jag försöker ringa.
Användarnivå 4
Emblem +5
När du är inne i Network Settings, finns det möjlighet att lägga till en helt ny APN?
Eller vad är det för inställningar som är inlagda i dagens läge?
Vad är en APN?
Användarnivå 4
Emblem +5
APN är Access Point Name, vilket vanligtvis ställs in utav SIM-kortet.
Detta gör så att telefonen vet hur och mot vilket nät den ska ansluta.

Vad har du för alternativ under Network settings?
Under Settings/General finns t.ex. gruppen Phone Management som innehåller
  • Date & time
  • Storage
  • Battery & power saving
  • Memory
  • Smart cleaning
  • Apps
  • Backup & reset
  • About phone
Under den sista punkten finns
  • Phone name
  • Update center
  • Network
  • Status
  • Battery
  • Hardware info
  • Software info
  • Legal info
  • Patent information
Varför ska någonting vara enkelt? Under Status hittar jag IMIE, IMIE SV och My phone number
där det senare är Unknown. Är det till någon hjälp för dig i dina försök att hjälpa mig?
Användarnivå 4
Emblem +5
Att det står unknown är lite konstigt. Det låter som att de inte kommunicerar med varandra riktigt.

Varför det är konstigt är för att det här hallon simkortet fungerar i din andra telefon.
SIM-kort är nämligen väldigt tydliga på så vis att de antingen fungerar fullt eller inte alls.
Det kan alltså inte fungera i en telefon och sedan inte fungera i en annan. Om simkortet är defekt, så fungerar det inte i någon telefon.

Vi kan självklart ordna så att vi skickar ut ett nytt SIM-kort till dig och testar även om det antagligen inte kommer lösa problemet i det här fallet - men det kan så klart vara värt att testa.

Du kan också kolla med supporten för din hårdvara då de kan hjälpa dig exakt vart du går in i inställningar och vad som kan vara felet i själva telefonen.
I mina öron låter det som den nya mobilen på något sätt är inställd på bara 2G.
Hur tänker ni då? Hur kan någon inställning göra att telefonen fungerar med telenor-SIM-kort men inte med Hallon-SIM-kort?
Telenor kan använda sig av 2G, 3G och 4G-näten, medans hallon endast klarar av 3G och 4G-näten. Om då mobilen av någon anledning är inställd på 2G, fungerar Telenor men inte hallon.
Jag känner inte till just din modell men det brukar finnas inställningar för nätverket.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen!

Det går att ställa in diverse inställningar i telefonen som förhindrar viss typ av data eller andra typer av tjänster från att fungera.

Ett bra exempel är att man kan stänga av roamingen eller mobildatan helt och hållet när man är utomlands för att förhindra ofrivilliga kostnader.

Jag har två steg jag gärna skulle vilja att du kollar.
Det första är vilket nätverksläge som du har inställt på din telefon.
Du hittar detta så här:

Networks > More > Mobile networks > Network mode

Det andra jag skulle vilja är att dubbelkollar vilket modellnummer det är du har på telefonen.
Detta borde stå på baksidan utav den alternativt i bruksanvisningen som du fick hem.

Allt gott!
Modellnummer LM-X210ULMG

Under Mobile networks hittar jag ingen Network mode. Däremot mycket annat, t.ex. Access Point Names och Disable 2G.

Under About phone som jag skrev om igår finns menyn Network som innehåller
  • Network
  • Signal strength
  • Mobile network type
  • Service state
  • Roaming
  • Mobile network state
  • IP address
Men inte heller där finns någon Network mode.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen!

Acces point names är APN som vi pratade om tidigare, men om du kan testa att välja alternativet "Disable 2G", fungerar det efter det med vårt SIM-kort?
Det fungerade inte med 2G enabled, så varför skulle det fungera när det är disabled? När jag försöker ringa nu säger telefonen "Mobile network is unavailable". Med 2G enabled sa den "Emergency calls only".