Fråga

Porrfilter för våra barn

• 17 november 2020
  • 3 kommentarer
  • 201 visningar

Hej!

Nybliven kund hos er. Är intresserad av porrfilter för våra mobiler. Eftersom jag är tekniskt kunnig har jag redan infört det i vårt hemma-wifi. Superenkelt: det är bara att peka DNS:en på de publikt tillgängliga DNS:erna som erbjuder porrfilter som CloudFlare, CleanBrowsing och OpenDNS.

Vad jag inte får att gå ihop i mitt huvud är varför det ska vara så svårt för mobiloperatörer att införa ett porrfilter som tjänst. Det är ju rent tekniskt en mycket ENKEL lösning. Det är ju bara att peka DNS:en till en DNS-server med porrfilter.

Jag läste imorse en insändare i en kristen tidning som var väl initierad som efterfrågade porrfilter på nationell nivå. Sedan har vi organisationen #PorrFriBarndom. Peter Jidhe var nyligen i USA och avslöjade de mörka destruktiva sidorna bakom porrbranschen.

Jag vill inte att mina barn ska ramla in på porrsidor på nätet av misstag pga av ett sökbegrepp de skrev i Google. De och många andra tjänster erbjuder säkra sökningar som man på nätverksnivå kan styra in till.

Mot bakgrund av ovanstående vad har ni för affärsmässiga argument bakom att inte erbjuda er kunder och särskilt barnen en porrfri miljö? Både ni och jag vet att det som har påverkat utveckling på internet är bla porrindustrin och mycket av internettrafiken är porr.

Jag skulle önska att era beslutsfattare tar sig en verklig funderare över denna fråga. För motståndet till porr kommer bara öka och då kan det vara en affärsmässig fördel att erbjuda porrfilter åt era kunder. Det kan kombineras med malware-filter etc.

Jag kan tänka mig att en mobiloperatör kan vara intresserad av att hålla denna typ av surf igång, för det förbrukar mobildata och därmed genererar inkomster. Därav motståndet till att införa porrfilter som möjlighet? Men så synisk kan jag inte tänka att ni är? 

Tack för ordet!

Engagerad familjefar i Stockholms län

3 svar

Hejsan @HallonSweden!

Den här frågan har ställts på forumet innan där vårat svar fortfarande är aktuellt. Du kan hitta den artikeln här på forumet.

Jag vill däremot tillägga utöver vad vi redan kommenterat gällande detta att det inte handlar om inkomst.

Jag kan tänka mig att en mobiloperatör kan vara intresserad av att hålla denna typ av surf igång, för det förbrukar mobildata och därmed genererar inkomster. Därav motståndet till att införa porrfilter som möjlighet? Men så synisk kan jag inte tänka att ni är? 

Jag kan försäkra dig att det inte har någonting med inkomst att göra. Svenska internetleverantörer följer något som kallas nätneutralitet vilket i kort betyder att all trafik över internet ska hanteras likvärdigt där vissa rimliga styrningsåtgärder är tillåtna (exempelvis upprätthålla lagkrav m.m..). Det finns mer att läsa om nätneutralitet här på PTS, Post- & Telestyrelsens hemsida.

Vad som däremot hade varit en kostnadsfråga skulle kunna vara hur man tar fram en AI kunnig nog att utesluta vad som är oönskat och önskat material samt vad som är oetiskt och etiskt. Det kanske låter enkelt men det är något som kräver en hel del resurser; något som vi - en lågprisoperatör - inte har.

Hej!

Stort tack för ert svar. Ni får ursäkta att jag svarar långt.

Handen på hjärtat, att ge våra barn en porrfri barndom och uppväxt är väl ingen dum ide? I dagarna rapporterade SVT om att det fanns stora brister vad gäller myndigheternas arbete mot sexualbrott mot barn. Därför förstår jag inte varför ni rent kategoriskt avfärdar denna fråga så resolut. Det handlar om att skydda våra minsta och mest värnlösa medborgare, vår framtid, våra barn.

Nätneutraliteten är en bra sak och viktigt för en operatör att upprätthålla. Men å andra sidan, har jag som abonnemangskund möjlighet att personligen aktivera begränsningar på mitt eller barnens abonnemang. Exempelvis kan jag aktivera kostnadskontroller och spärra betaltjänster och utlandssamtal. Därför håller inte argumentet om nätneturalitet. Implicit så ger ni ju minderåriga och barn tillgång till porr. Huvudfrågan är om ni anser att detta "implicit" bör begränsas?

Vad som är etiskt och oetiskt innehåll är inte en lätt sak att avgöra. Men jag anser att den frågan ligger inte på ert bord. Det är ju jag som kund som väljer att införa filter för mina barn, inte ni. Att ni erbjuder den tjänsten finns ingen etisk värdering i. Världens största CDN (Content Deliver Network), Cloudflare, erbjuder sedan en tid tillbaka gratis och snabb DNS. De har de senaste åren erbjudit gratis porr- och malwarefilter via deras DNS-servrar. De är ju inga småaktörer på internet, utan de visar vad som kommer bli de facto standard.

Rent tekniskt är detta en mycket enkel sak, som jag sa tidigare. Ni som operatör har era egna DNS-servrar. Att ändra till en DNS-server som inte svarar på frågor som "www.sex.com" och inför "safe search" på Google och Bing, är förmodligen en mycket enkel sak. Men det ligger väl en prislapp bakom en eventuell ny knapp "Säker surf", och det förstår jag. Men jag tror att införa porrfilter för barnabonnemang kommer att bli ett allt mer skarpare krav från kunder och myndigheter. 

I all respekt.

Go’eftermiddag!  

Nätneutraliteten är en bra sak och viktigt för en operatör att upprätthålla. Men å andra sidan, har jag som abonnemangskund möjlighet att personligen aktivera begränsningar på mitt eller barnens abonnemang. Exempelvis kan jag aktivera kostnadskontroller och spärra betaltjänster och utlandssamtal. Därför håller inte argumentet om nätneturalitet. Implicit så ger ni ju minderåriga och barn tillgång till porr. Huvudfrågan är om ni anser att detta "implicit" bör begränsas?

Detta argument förstår jag inte riktigt. Vi säljer inte abonnemang till minderåriga, utan du måste ha fyllt 18 år för att kunna beställa ett abonnemang. Du som abonnemangsinnehavare bär ansvaret för vad ditt abonnemang används till, även om det är av en annan person således du är abonnemangsinnehavaren. Sedan är betaltjänster och utlandssamtal inte en del av nätneutraliteten som enbart handlar om internet och att internetleverantörer ska hantera dess trafik likvärdigt.

Vad som är etiskt och oetiskt innehåll är inte en lätt sak att avgöra. Men jag anser att den frågan ligger inte på ert bord. Det är ju jag som kund som väljer att införa filter för mina barn, inte ni. Att ni erbjuder den tjänsten finns ingen etisk värdering i. Världens största CDN (Content Deliver Network), Cloudflare, erbjuder sedan en tid tillbaka gratis och snabb DNS. De har de senaste åren erbjudit gratis porr- och malwarefilter via deras DNS-servrar. De är ju inga småaktörer på internet, utan de visar vad som kommer bli de facto standard.

Vi och exempelvis Cloudflare som du nämnt erbjuder inte samma produkter. Vi är ju en internetleverantör och har därför en skyldighet att upprätthålla nätneutralitet - vilket exempelvis Cloudflare inte har. Sen som du skriver är det en annan femma att erbjuda vid sidan av ett filter för att begränsa åtkomsten till vissa sidor på internet men som jag nämnde tidigare kräver det resurser som vi inte har. Om du letar efter en operatör som erbjuder ett sådant här filter har vår systeroperatör Tre detta i deras tjänst 3Säkerhet.

Svara