Besvarat

Problem med SMS

Hej. Jag har hallon student/55+ och märkte igår kväll att "vanliga" SMS inte skickas iväg utan direkt anger "fel när meddelande skulle skickas" (iphone). Däremot fungerar det att ringa som vanligt. Jag har testat att stänga av telefonen.

Mvh,
Sascha

[Redigerat] - Vi har ändrat titeln på ämnet för att det ska spegla innehållet bättre
icon

Bästa svar av Linnea 16 november 2018, 13:19

Hej igen allihop!

Har någon av er möjlighet att inaktivera VoLTE i er telefon och se om det hjälper?

I en iPhone går du in på Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobildata > Aktivera 4G > Välj Endast data
Visa original

54 svar

Hej!

jag undrar varför jag inte kan skicka sms då jag hela tiden får notis tillbaka där det står ”går ej att leverera” medan ingående samt utgående samtal fungerar. Har testat starta om mobilen och problemet återstår. Varför går det inte att smsa?
Jag har samma problem, har kontaktat kundservice men fick ingen lösning. Kan skicka iMessage men inte andra sms. Otroligt frustrerande. Har du fått någon lösning?
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej på er!

Vad märkligt att det inte fungerar. Det har inte råkat inaktiveras i inställningar att skicka vanliga SMS? Kanske med någon ny uppdatering eller så? 🙂
Hej
tyvärr har detta inte åtgärdats. 3:e dygnet utan sms funktionen.. och ingen kundservice som erbjuder en konkret lösning på detta?!
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej
tyvärr har detta inte åtgärdats. 3:e dygnet utan sms funktionen.. och ingen kundservice som erbjuder en konkret lösning på detta?!

Hej igen,

Det är verkligen jättetråkigt att det inte fungerar fortfarande. Har du kikat i inställningar så att "Skicka som meddelande" är aktivt?
Ja, allting stämmer i inställningar.
Användarnivå 6
Emblem +8
Jättekonstigt!

Och det är oavsett vem du provar SMSa?
Ja precis!
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej!

Jag har även lagt in @saschaandersson i denna tråd som har samma problem. Jag håller på att kika med vår IT-avdelning nu för att ta reda på vad detta kan bero på.
Jag har precis samma problem, iPhone 6s, mobilsurf fungerar som vanligt, samtal fungerar som vanligt (jag kan ringa och svara på samtal) och jag kan ta emot sms precis som vanligt, men jag kan inte skicka sms får ett meddelande som säger att meddelandet inte blir levererat. Detta problem började imorse (2:a november) och det gick att skicka sms precis som vanligt igår.
Jag har precis samma problem, iPhone 6s, mobilsurf fungerar som vanligt, samtal fungerar som vanligt (jag kan ringa och svara på samtal) och jag kan ta emot sms precis som vanligt, men jag kan inte skicka sms får ett meddelande som säger att meddelandet inte blir levererat. Detta problem började imorse (2:a november) och det gick att skicka sms precis som vanligt igår.
Uppdaterade precis till den senaste iPhone uppdateringen (iOS 12.1) och nu fungerar sms som vanligt igen!
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej igen!

@AnnetteH - vad bra, då kanske detta var problemet!

@saschaandersson, @Zvera & @Eliced - har ni möjlighet att testa uppdatera era telefoner till senaste mjukvaran?
Jag har senaste mjukvaran redan..
Användarnivå 6
Emblem +8
Jag har senaste mjukvaran redan..

Hmm. Har du möjlighet att återställa dina inställningar helt och hållet i telefonen? Tänk på att det kan försvinna bilder eller liknande, så det är bra om dessa är sparade i iCloud eller på annan plats först. 🙂
Jag har också exakt samma problem , har tre abbonemang knutna till mig med samma problem , kan ta imot men inte skicka ...
Hej! Jag har en iPhone 7 sen en månad tillbaka. Sen ca en vecka har jag problem att skicka sms till enstaka mottagare! Jag kan däremot ringa de samt läsa deras sms. Mvh Lisa sorkine
Användarnivå 6
Emblem +8
@Micke76 - har du även testat att fabriksåterställa telefonen?

Hmm. Har du möjlighet att återställa dina inställningar helt och hållet i telefonen? Tänk på att det kan försvinna bilder eller liknande, så det är bra om dessa är sparade i iCloud eller på annan plats först. :)
Användarnivå 6
Emblem +8
Hejsan @ba005734!

Jag har flyttat in din fråga i denna tråd där vi felsöker problemet.
Jag har uppdaterat till senaste versionen samt återställt inställningar men jag har fortfarande samma problem
Har också samma problem men med en Samsung och endast med 1 av tre abonnemang (de andra har IPHones). Har testat med att kolla nummer på meddelandecentral, startat om, kollat uppgraderingar.
det är fortfarande problem med att skicka sms! Det är väldigt frustrerande!
Exakt samma problem förutom att jag kör Android.

Försöker skicka sms, det står skickar i några minuter sen får jag meddelande att det misslyckats att skicka. Sen provar jag en timma senare och då går det direkt, från samma telefon, samma plats, till samma mottagare...

Fick ett nytt SIM, fortfarande samma problem.
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej!

Ja, jag förstår verkligen att det är frustrerande. Har du möjlighet att skicka exempel med datum och tidpunkt när det inte går?
Hej har också samma problem, kan inte skicka sms. men det går att ta emot dom.

Startat om tel, återställt inställningar, senaste uppdatering programvara och det fungerar inte alls. Även bytt telefon som med annan operatör fungerar.
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej igen!

Ni som har möjlighet, kan ni skicka mig exempel på när ni har försökt SMSa med exakt tidpunkt och datum? 🙂

Svara