hallon
Besvarat

Problem med VoLTE


Användarnivå 4
Emblem +6
  • Geni
  • 114 kommentarer

Hej någon som har problem med VoLTE idag? funkar inte på mina abonnemang, Hoppar bara ner på 3G vid samtal.

icon

Bästa svar av Oskar 19 December 2019, 15:10

Visa original

24 svar

Precis gjort en en omstart tyvärr är samma problem kvar, ni kan inte testa att stänga av VoLTE och sedan sätta på det manuellt för abonemanget ? 

också startat om hjälper ej

Typiskt - självklart ska inget vara lätt på en fredag. :stuck_out_tongue:

Kan ni återkomma till mig i ett privatmeddelande med exempel på när ni satte igång VoLTE samt ringde ett samtal? För att få ett så bra exempel som möjligt kan ni börja med att stänga av VoLTE i 15 minuter och sen sätta igång det och ringa ett samtal.

Skicka gärna också vilken mobil, modell samt mjukvaruversion ni har då det kan komma tillhands. :slight_smile:

Användarnivå 4
Emblem +6

också startat om hjälper ej

Precis gjort en en omstart tyvärr är samma problem kvar, ni kan inte testa att stänga av VoLTE och sedan sätta på det manuellt för abonemanget ? 

Hej Martin, tack för att du kollar på det

Tyvärr samma problem, vanligtvis när man går in på “inställningar → allmänt → om och sedan trycker på “operatör 3SE 41.0” så ska det visa “IMS-Status Röst och SMS” men det gör det fortfarande inte. 

Dubbelkollade så att “4G, VoLTE PÅ” är aktiverat men det är tyvärr samma problem.

Ingen orsak - tråkigt dock att det inte hoppade igång. Jag antar att du även testade starta om din enhet i samband med detta? Om inte kan det vara bra att göra det för att se om det hjälper mobilen ta emot dom nya provisioneringerna. 

Användarnivå 4
Emblem +6

@308@mrstaff

Jag var precis i kontakt med vår IT avdelning och tog era abonnemang som exempel för att kika på detta, men provisioneringen för VoLTE är satt till aktiv på båda era abonnemang. Det verkade som att det hade gjorts uppdateringar i systemet nyligen som kan ha satt igång VoLTE i era abonnemang igen. Kan ni kika om det fungerar nu?


Hej! nej det funkar fortfarande inte….

Hej Martin, tack för att du kollar på det

Tyvärr samma problem, vanligtvis när man går in på “inställningar → allmänt → om och sedan trycker på “operatör 3SE 41.0” så ska det visa “IMS-Status Röst och SMS” men det gör det fortfarande inte. 

Dubbelkollade så att “4G, VoLTE PÅ” är aktiverat men det är tyvärr samma problem.

@308, @mrstaff

Jag var precis i kontakt med vår IT avdelning och tog era abonnemang som exempel för att kika på detta, men provisioneringen för VoLTE är satt till aktiv på båda era abonnemang. Det verkade som att det hade gjorts uppdateringar i systemet nyligen som kan ha satt igång VoLTE i era abonnemang igen. Kan ni kika om det fungerar nu?

Lyckades komma in i lite djupare inställningar och som du ser under “is_ims_voice_supported = 0” står just för att det inte är aktivt i nätverket (simkortet/abonemanget) 


Tex kan jämföras med ovan bild “is_emerg_bearer_supported” = 1
DVS Det är godkänt att ringa 112 oavsett nät

 

Användarnivå 4
Emblem +6

Hej någon som har problem med VoLTE idag? funkar inte på mina abonnemang, Hoppar bara ner på 3G vid samtal.

 

Hej,

 

Jag har haft problem med detta i en månad. Kundservice skulle skicka mitt ärende till teknisk support hos 3 och det va två veckor sedan. Inte hört något alls!

 

Bra att flera hör av sig så någon på Hallon orkar bry sig om problemet, kundtjänsten via chatt imponerar inte dom gånger man har haft med dom att göra. Fått bättre feedback via forumet av Hallon personal…..

Hej någon som har problem med VoLTE idag? funkar inte på mina abonnemang, Hoppar bara ner på 3G vid samtal.

 

Hej,

 

Jag har haft problem med detta i en månad. Kundservice skulle skicka mitt ärende till teknisk support hos 3 och det va två veckor sedan. Inte hört något alls!

Användarnivå 4
Emblem +6

Funkade inte hoppar bara över till 3G vid samtal måste ju vara något problem i era system..

Start om flera gånger samt stängt av och på VoLTE flera gånger har iphone 11 pro,

Testa att nollställa nätverket för att se om det hjälper. Du gör det inne på Inställningar > Allmänt > Nollställ > Nollställ nätverk. Obs! Sparade WiFi-lösenord raderas.

Användarnivå 4
Emblem +6

Start om flera gånger samt stängt av och på VoLTE flera gånger har iphone 11 pro,

Hur löste ni det förra gången? Mitt nummer flyttades från Tre inatt till er, funkade innan med Tre..

Vi vet inte än ifall problemet du upplever med VoLTE upplevs av andra också, så vi undersöker det just nu samt se om det finns någon röd tråd i sånt fall. Förra gången förstår jag det som att det var ett problem som behövde åtgärdas med en hotfix då det påverkade flera och roten till problemet var detsamma.

Efter nummerflytten inatt, har du startat om din mobil? Brukar vara nödvändigt efter en nummerflytt för att alla funktioner ska hoppa igång. Vad har du för mobil annars?

Användarnivå 4
Emblem +6

Hur löste ni det förra gången? Mitt nummer flyttades från Tre inatt till er, funkade innan med Tre..