Besvarat

Ringer det någon annan från ditt nummer också?

• 4 december 2019
  • 9 kommentarer
  • 2858 visningar

Folk ringer till mig och säger dom har missade samtal från mig

Min mobils historik visar att jag varken ringt, eller fickringt, någon.

Hallon (tele2) har felkopplat någon/några andras nummer, till mitt nummer, så missade samtal  får mitt nummer som nummerpresentatör, när dom inte får svar

Jag skulle uppskatta om ni kunde hitta och rätta detta

till exempel 
07642336nn
07218348nn

Har aldrig någonsin ringt någon av dem.

Det finns fler som hör av sig, det där var bara de två senaste

(dolde nummret, det är inte deras fel, utan hallons)

Har det hänt dig också?

Hur många av oss hallonkunder är drabbade av hallons trasiga datorprogram?

icon

Bästa svar av Nillas 6 december 2019, 23:19

@Jore71 

Detta problem uppstår när internetbedragare manuellt lägger in ett slumpvis svenskt nummer som uppringare, när de attackerar Sverige.

Exempelvis använder sig “Windows-bedragarna” detta istället för indiska/pakistanska äkta nummer.

De ringer upp för att lura till sig kontrollen över din dator. Man känner igen samtalen på att det talar engelska med en mycket tydlig indisk dialekt.

“Hallo I’m calling from Microsofr, and I can see you have a problem with your computer”

Sen ger de instruktioner du ska skriva på din dator. Detta leder då till att de helt tar över kommandot över din dator, och kan plocka ut all information de vill ha.

De som då blir uppringda av dessa bedragare tror då att det t.ex. är du som ringt och ringer kanske tillbaka (till dig då) till vad de tror är ett missat samtal från dig.

När man använder speciella program för IP-telefoni, kan man lägga in exakt vilket uppringarnummer som helst (number spoofing).

Du kan inte göra något åt det, eftersom de ju använder sig av ett giltigt svenskt nummer.

Visa original

9 svar

Användarnivå 3
Emblem +2

Hejsan @Jore71

Roligt att se att du har hittat hit till forumet, detta är ett väldigt underligt problem och jag kommer göra så att jag skickar det här vidare till vår kundservice så att vi kan ta en närmare kik på vad detta kan bero på. 

Besvara gärna ärendet med dina kunduppgifter och några exempel på nummer och tider på när detta har hänt för en snabbare handläggning. 

Allt gott! 

Hej 

Samma sak har hänt mig också senaste dagarna. Känns otäckt!

Började efter att jag fick några samtal från utlandet. Nummer som jag blockerade. Kan de ha kapat numret?

Hälsningar Ingrid 

Användarnivå 3
Emblem +2

Samma sak har hänt mig också senaste dagarna. Känns otäckt!

Började efter att jag fick några samtal från utlandet. Nummer som jag blockerade. Kan de ha kapat numret?

Hej @Inne!  

Jag förstår absolut att det kan kännas otäckt, men du behöver inte oroa dig utan förhoppningsvis så kan det ge dig trygghet i att veta att två personer inte kan använda samma nummer samtidigt, likaså med SIM-kort. 

Får du samtal som du inte önskar eller känner dig bekväm med är det absolut bara att blockera numret, precis som du har gjort.

Du är självklart också välkommen att kontakta vår kundservice om du önskar att dom kikar närmare på det. 

Användarnivå 3

@Jore71 

Detta problem uppstår när internetbedragare manuellt lägger in ett slumpvis svenskt nummer som uppringare, när de attackerar Sverige.

Exempelvis använder sig “Windows-bedragarna” detta istället för indiska/pakistanska äkta nummer.

De ringer upp för att lura till sig kontrollen över din dator. Man känner igen samtalen på att det talar engelska med en mycket tydlig indisk dialekt.

“Hallo I’m calling from Microsofr, and I can see you have a problem with your computer”

Sen ger de instruktioner du ska skriva på din dator. Detta leder då till att de helt tar över kommandot över din dator, och kan plocka ut all information de vill ha.

De som då blir uppringda av dessa bedragare tror då att det t.ex. är du som ringt och ringer kanske tillbaka (till dig då) till vad de tror är ett missat samtal från dig.

När man använder speciella program för IP-telefoni, kan man lägga in exakt vilket uppringarnummer som helst (number spoofing).

Du kan inte göra något åt det, eftersom de ju använder sig av ett giltigt svenskt nummer.

Tack Nillas!  

Det var det jag gissade.

Mvh

Josef

Hej!

Jag har samma problem fast det omvända. Har sedan några dagar haft problemet att det ca 10 ggr per dag ringer från svenska okända nummer, som jag sedan kollar upp och ringer upp och då säger de att de inte ringt mig. Mycket störande eftersom jag i nuläget söker jobb och väntar på svar från potentiella arbetsgivare. 

Användarnivå 3

Se mitt tidigare svar. Där hittar du svaret. Det som kallas number spoofing.

Hej. Jag har samma problem som många andra Hallon kunder beskriver.  Alltså helt random personer ringer till mig och säger att de har missade samtal från mig, men min mobils historik visar att jag varken ringt, eller fickringt, någon. Det är rätt störigt. Undrar om någon av er som har haft samma problem lyckats lösa det?

Hej. Jag har samma problem som många andra Hallon kunder beskriver.  Alltså helt random personer ringer till mig och säger att de har missade samtal från mig, men min mobils historik visar att jag varken ringt, eller fickringt, någon. Det är rätt störigt. Undrar om någon av er som har haft samma problem lyckats lösa det?

Dessvärre går det bara att lösa genom att byta nummer. Man går inte säker ändå. Se Nillas inlägg högra upp.

Svara