Samtal och SMS kommer inte fram

• 19 december 2020
  • 0 kommentarer
  • 60 visningar

Mina Androidbaserade smartphones har i närmare ett decennium missat viktiga samtal och meddelanden. Redan på tidigt 2010-tal uppdagades detta, då jag kunde ringa mig själv från en annan telefon och samtalet inte gick fram. Har sedan dess haft ett stort antal telefoner och fått en hel del skit från bl.a. arbetsgivare pga att jag “ignorerat” samtalen. 

Från början fick jag höra att det hela berodde på Comviq, som jag då hade, och visst; jag har även bekräftat problemet på tjejens olika Comviqlurar, som likaså missat samtal vid ett fåtal stickprover ("abonnenten kan inte nås för tillfället", trots full mottagning). 

Sedan 2018 kör jag själv Hallon, och har vid enstaka tillfälle haft någon som nämnt att samtalet inte kommit fram. Därefter har det varit lugnt. Fram till nu.

Förra veckan åkte bilen på service, och jag undrade om det hänt något när verkstaden inte hörde av sig. När jag kom dit hade de försökt nå mig, men bara fått "Ogiltigt nummer. Var god kontrollera numret och försök igen". I enlighet med forumen stängde jag av LTE så telefonen enbart gick på 3G-nät, då den enligt forum missar samtal pga att 4G inte kopplar ner till 3G vid inkommande. 

Ett par dagar senare var det dags för registering på en utländsk webbsida, vilken krävde bekräftelsekod via slutsiffrorna från ett uppringande telefonnummer. Med LTE/4G avstängt gjordes 4-5 försök utan något inkommande samtal eller notifikation om missat samtal. Måste vara strul med landskoden, tänkte jag, och bad för säkerhets skull att få låna tjejens Galaxy S10 med Comviq. Den tar emot samtalet direkt. Återaktiverar 4G på min egen telefon och provar igen. Inget samtal då heller. Inte ett spår i varken Truecaller eller samtalsloggar, även dubbelkollat att utländska/dolda nummer är avblockerade.

Så här sitter jag nu, i skrivande stund, återigen med 4G aktiverat, och försöker logga in på mitt Gmail-konto. Nu är vi uppe i fyra försök, varav det första för en och en halv timme sedan. Ingen bekräftelsekod dyker upp.

Telefonen ifråga är en LG V20 H990ds.

Svar

Var först med att svara!

Svara