Samtal Väntar

Hej! Jag bytte till hallon för runt två år sedan och övertalade min mamma att byta för några månader sedan. Hon överväger dock att byta igen för att samtal väntar inte fungerar.

På mitt abonnemang med olika telefoner med Android 7, 8, 9, iOS 11 och 12 är samtal väntar aktivt och jag har vad jag minns aldrig behövt göra något för att aktivera det. På min mammas telefon (Nokia 7 med Android 8.1) går alla samtal till röstbrevlådan om hon är i ett samtal. Jag har provat att aktivera det med *43# och får då till svar att tjänsten aktiverats. Har gått in i telefon-appens inställningar och även där står det att det är aktivt. Har provat att stänga av och sätta på det i inställningarna. Har provat att inaktivera röstbrevlådan och då tutar det upptaget istället.

Min son har också ett Hallon-abonnemang och en Motorola G6 med Android 8.0 med samma telefon-app som Nokia 7. Han hade inte samtal väntar aktivt, så jag provade precis att trycka *43# och då fungerar samtal väntar direkt.

Jag har läst tidigare artiklar på ämnet vilka är lite otydliga. Som jag förstår det så har ni stöd för tjänsten (eftersom jag alltid haft det och jag aktiverade det precis på min son's telefon) men att telefonen måste ha stöd för att aktivera det eftersom ni inte kan styra det från er sida. Tidigare konversationer här går att tolka som att ni inte stödjer det alls.

Vad kan man göra för att åtgärda detta på min mammas nummer?

5 svar

Användarnivå 6
Emblem +8
Hej @isakth!

Tack för ditt inlägg här på forumet.

Som du säger har det varit lite rörigt här på forumet innan vi fick klara besked från vår tekniska avdelning, och jag ber om ursäkt för förvirringen. Jag får gå in och rensa bort irrelevanta trådar under eftermiddagen. 🙂

Det som gäller är det som framgår här: Samtal väntar (call waiting) - vad är det som gäller?

Vi kan alltså inte supportera tjänsten, eller garantera att den kommer fungera. För vissa fungerar det, men det är helt upp till tillverkaren av telefonen i dagsläget. Så i detta fall skulle ni behöva kontakta hårdvaruleverantören för vidare hjälp.
Jag tycker att det saknas en viss teknisk logik här... om jag skickar en MMI kod som är en slags global standard för att styra tjänster och dessutom får svar från erat nätverk att tjänsten aktiverats varpå det fungerar på ett abonnemang men inte på ett annat där hård och mjukvaran på relevant sett är likvärdig så ser jag inte hur min hårdvara skulle kunna vara inblandad. Det låter mer som att ni har tekniska problem med tjänsten.
Det är en tjänst som helt styrs av er som operatör. Det enda man kan göra i telefonen är att genom inställningarna i telefonen eller genom att skicka MMI-kod aktivera den hos er och den hänger kvar om man byter telefon.
Jag lyckades lösa det genom att först avaktivera samtal väntar med #43# och sedan aktivera det igen med *43#, ifall det kan hjälp någon annan med samma problem. Står fast vid att telefontyp sannolikt inte spelar någon roll och ni borde kolla detta igen med er tekniska avdelning.
Användarnivå 6
Emblem +8
Jag lyckades lösa det genom att först avaktivera samtal väntar med #43# och sedan aktivera det igen med *43#, ifall det kan hjälp någon annan med samma problem. Står fast vid att telefontyp sannolikt inte spelar någon roll och ni borde kolla detta igen med er tekniska avdelning.

Hej igen!

Jag ska återigen kika med vår tekniska avdelning, jag är själv med på ditt spår att det bör fungera oavsett. Jag återkommer när jag fått återkoppling gällande detta.

Toppen att det fungerade på detta vis, jag hoppas fler ser det och att det kan hjälpa andra. Tack för ditt engagemang!

Svara

Static Template