Fråga

SMS från utländsk bank kommer inte fram

• 25 oktober 2020
  • 5 kommentarer
  • 212 visningar

Jag har ett bankkonto i Lissabon, Portugal och vid betalning genom mitt konto där skickar 
   banken ett (autenticeringskoden )  sms med en sexsiffrig konto för att jag ska
   kunna identifiera mig hos banken.Fr.o.m den 9/10-20 så kommer dessa sms inte fram till mig.
   Jag skulle vilja att ni kontrollerar er logg för att se om dessa sms finns där.
   Jag har haft kontakt med banken i Portugal som verifierar att sms har skickats därifrån.
   Jag har mottagit andra, privata sms från Portugal , senast idag utan problem .

5 svar

Hejsan @Cracha!

Det ligger ingen block på 2FA SMS, utan jag skulle nog gissa på att det beror på efter en uppdatering av Short Code Message hos din portugisiska bank blev något fel. Det hade inte varit första gången något sånt händer - rätt nyligen verkade PayPal gjort något sådan, skyllt på oss men plötsligt fungerade det utan att vi gjort något. Du kan läsa mer om det här. En snabb googling på 2FA SMS som inte kommer fram visar även hur brett problemet påverkar många över hela världen.

Rekommenderat är att i första hand använda sig av en Authenticator App om någon sådan erbjuds över 2FA SMS då dom är mer säkra men även mer garanterade att fungera.

Hoppas det löser sig snarast om det inte redan löst sig själv!

Two-Factor Authentication

Hej!

Jag har precis samma problem, försöker få autentiseringskoder från min bank i spanien via sms men de kommer inte fram. De bad mig kontakta min telefoni leverantör. Hur kan man lösa det här problemet? Vad menas med 2FA och Authenticator App? Har haft detta problem en månad nu och banken säger att de kan skicka koder till andra nummer utanför Spanien utan problem. 

Hejsan, Jag vill be om ursäkt men min teknisk svenska är inte så bra. Så jag ska skriva på engelska.:innocent:  

I have recently updated to Oxygen OS 11 (oneplus 8) and as always I factory reseted the phone after a big update to avoid potential problems.

My problem started when trying to receive a “short of” 2FA SMS from my bank in Spain to get my digital signature. They send a coordinate number by SMS and then you have to search that number in a digital coordinates card included in the bank app and write down the number it corresponds to. Those SMS don´t arrive.

Because of that and after talking with my bank now I have my internet bank access account cancelled… But I suppose I will be able to fix that after I fix my SMS problem. 

I have tested with friends and family in Spain and I think the problem is related to Movistar.

My son has also hallon and a oneplus 5T (Oxygen 10 If I recall) and can’t also send SMS to movistar.

With other network operators SMS work just fine but with Movistar I can only receive SMS. If I send them I get the sent confirmation but they never arrive. I also have tried anything I can come off: deleting apps cache and data, erasing cache from recovery, resetting network settings/APNs, tried oneplus sms, google sms and Textra (I usually use Textra as Sms app) checked the +46735480000 number…

I just wonder if there is some bridge between networks and the bridge is down or cut… maybe the Tre network has some kind of connection issue with Movistar.

BTW I have read this  , this and this

If this problem is not fixable because you are a low price operator and can´t track the problem (as I read on one of those links above) please say it soon enough.  I need a solution.

Thanks and please don´t take it bad. I´m not mad but I need to solve this ASAP.

MVH

Hej,

jag har samma problem med sms från banken i Turkiet! Enligt banken har dom inga problem, kan skicka till andra. Detta problem har varit sedan jag upptäckte det i slutet oktober! 

Viktigt att detta löser sig snarast. När jag var i kontakt med chatten i fredags så svarade dom att de vet att det är problem med sms från utlandet och att dom jobbar på detta, kunde ej ge någon tidsangivelse dock :-(

@nickhell, I merged your thread with this one to make it easier to communicate regarding this issue you’re experiencing.

Hej alla i tråden!

Jag har undersökt detta tillsammans med berörd avdelning hos vår systeroperatör Tre och vi har kunnat lokalisera vad felet beror på. Många utländska banker (framförallt spanska) ser vi ändrat hur dom skickar Short Code Messaging för 2FA SMS till Peer-to-peer Traffic (P2P) vilket är ett billigare alternativ än vad som egentligen ska användas men kommer med unika säkerhetsutmaningar. Eftersom det är en fråga av säkerhet skall inte P2P användas som ett alternativ för 2FA SMS och blockeras därför hos och vår systeroperatör Tre för att skydda våra kunder från att utsättas för exempelvis bedrägeri.

Tyvärr är det inte mycket vi kan göra själva. Vad man kan göra själv är att kontakta sin utländska bank gällande detta och se om det finns andra alternativ till tvåfaktorsautentisering (rekommenderat genom en app) samt för vidare hjälpa att komma åt sitt konto.

Vi hoppas lika mycket som er berörda att detta är något som åtgärdas snarast på så sätt att er säkerhet inte äventyras.

Svara