Fråga

SMS-koder för tvåfaktorautenticering kommer inte fram

Jag försöker aktivera tvåfaktorautenticering för tjänsten Dataplicity, men SMS-koden kommer aldrig till mitt Hallon-abonnemang.

Jag har testat att skicka koden till abonnemang på Telia resp Tele2 och det fungerar alldeles utmärkt.

Detta måste Hallon laga snarast! Jag ser att folk även har problem med SMS-koder från Paypal sedan mer än ett halvår utan att någon svarat!

Jag kontaktade även supporten via chatt i detta ämne, vilken lovade att återkomma. Det gjorde den aldrig. Mycket märklig hantering av betalande kunder tycker jag. Särskilt i ett så viktigt tekniskt ärende när det uppenbarligen är fel på en tjänst!

(Det går inte att använda Google Authenticator på denna tjänst; SMS-koder är enda sättet!)

6 svar

Användarnivå 1

Hej @Bengt!

Varmt välkommen till forumet!

Vad märkligt att det inte fungerar, detta är inget vi på hallon blockerar, min rekomandation är att du kontaktar förtaget som ska skicka ut smset i ditt fall då Dataplicity för att be dem felsöka varför det inte fungerar. Jag vet kollegor som använder sig av tvåfaktorsautentisering med hallon och det fungerar för dem. 

Allt gott! 

Hej Amanda,

Alltså, det funkar om jag skickar samma kod till abonnemang på både Telia och Tele2. Som jag skrev. Med tanke på detta är din tekniska slutsats väldigt märklig. 

Om man dessutom läser andra inlägg har många samma problem hos er med tvåfaktorautenticering från PayPal tidigare. 

Jag har givetvis redan talat med Dataplicity och de gör ingen skillnad mellan operatörer.

Jag tycker det är lite svagt att bara skylla ifrån sig på en supportfunktion och försöka felsöka i stället för att dumförklara en kund. Ni kunde till exempel fråga när SMS-en skulle kommit och kollat i era loggar vad som kan ha hänt.

Jag är inte imponerad över hur ni har hanterat detta ärende hittills. Och medan ni förhalar är mitt konto inte skyddat. 

Hej Amanda,

Alltså, det funkar om jag skickar samma kod till abonnemang på både Telia och Tele2. Som jag skrev. Med tanke på detta är din tekniska slutsats väldigt märklig. 

Om man dessutom läser andra inlägg har många samma problem hos er med tvåfaktorautenticering från PayPal tidigare. 

Jag har givetvis redan talat med Dataplicity och de gör ingen skillnad mellan operatörer.

Jag tycker det är lite svagt att bara skylla ifrån sig på en supportfunktion och försöka felsöka i stället för att dumförklara en kund. Ni kunde till exempel fråga när SMS-en skulle kommit och kollat i era loggar vad som kan ha hänt.

Jag är inte imponerad över hur ni har hanterat detta ärende hittills. Och medan ni förhalar är mitt konto inte skyddat. 

Hejsan @Bengt!

Jag använder PayPal med tvåfaktorsautentisering med hallonabonnemang och det fungerar utan problem. 

Jag har sett detta problem dyka upp sporadiskt mellan alla möjliga operatörer och även PayPal har en egen tråd om detta på deras egna forum där dom kör med samma mynt och skyller ifrån sig.

Hallon blockerar inte Short Code Texting. Det är inte bara PayPal eller Dataplicity som använder sig av detta utan i princip alla tvåfaktorsautentiseringar med SMS kod gör det. Om hallon hade blockerat detta så hade det inte gått för någon hallonkund att använda sig av tvåfaktorsautentisering med SMS kod.

Hej! 

Jag tolkar ditt svar som att Hallon är ointresserade av att hjälpa mig finna en lösning på problemet? 

Jag har nu felsökt tillsammans med tekniker på Dataplicity (och således lagt en massa tid på detta) och de konstaterar att det inte finns någonting som särställer Hallon. De skickar bara meddelandet till det mobilnummer man anger. Därför anser jag att felet tydligt liggerligger hos er. Kan du vara snäll och sätta mig i kontakt med en tekniker hos er?

Faktum kvarstår att jag senast idag får autenticeringskoden till både mina Tele2- och Teliaabonemang efter någon sekund, men att det fortfarande inte kommer fram till mitt Hallonabonnemang.

Jag har ett förslag till felsökning. Om någon hos er på Hallon kan skapa ett (gratis) konto på Dataplicity.com och aktivera tvåfaktorautenticering så kan vi se om felet ligger i just mitt abonnemang. Då kan ni samtidigt se problemet med egna ögon, och enklare felsöka.

Mvh Bengt 

Hej! 

Jag tolkar ditt svar som att Hallon är ointresserade av att hjälpa mig finna en lösning på problemet? 

Jag har nu felsökt tillsammans med tekniker på Dataplicity (och således lagt en massa tid på detta) och de konstaterar att det inte finns någonting som särställer Hallon. De skickar bara meddelandet till det mobilnummer man anger. Därför anser jag att felet tydligt liggerligger hos er. Kan du vara snäll och sätta mig i kontakt med en tekniker hos er?

Faktum kvarstår att jag senast idag får autenticeringskoden till både mina Tele2- och Teliaabonemang efter någon sekund, men att det fortfarande inte kommer fram till mitt Hallonabonnemang.

Jag har ett förslag till felsökning. Om någon hos er på Hallon kan skapa ett (gratis) konto på Dataplicity.com och aktivera tvåfaktorautenticering så kan vi se om felet ligger i just mitt abonnemang. Då kan ni samtidigt se problemet med egna ögon, och enklare felsöka.

Mvh Bengt 

Hej igen @Bengt!

Nej, vi är inte ointresserad; men hur ska vi felsöka något som inte kommer in?
Om X har problem att skicka till Y är det X som felanmäler, inte Y om att den inte kan ta emot.

Om Dataplicity är intresserade att ta reda på varför deras SMS vid tvåfaktorsautentiseringar inte når fram till hallonkunder så är dom varmt välkomna att höra av sig.

Jag misstror dig absolut inte, men jag gjorde som du ville och testade med tre olika nummer för tvåfaktorsautentisering hos Dataplicity. Ett hos hallon, ett hos Tre och ett hos Telia och dom skickade bara SMS till numret hos Telia i mina försök. Testade sen med samma nummer för tvåfaktorsautentisering hos PayPal och det funkade för alla.

Verkar kanske som att Dataplicity använder någon annan form av kommunikation vid SMS-utskick för tvåfaktorsautentisering jämfört med PayPal? Vem vet - jo Dataplicity! Och dom är varmt välkomna att höra av sig till oss för att felsöka det vidare. 

Hej! 

Mvh Bengt 

Hej igen @Bengt!

Nej, vi är inte ointresserad; men hur ska vi felsöka något som inte kommer in?
Om X har problem att skicka till Y är det X som felanmäler, inte Y om att den inte kan ta emot.

Hej @Martin!

Jag tänker bara - hur vet ni att meddelandet inte kommer in? Kanske det refuseras för att det har fel format, eller fastnar i någon annan spärr? Har ni inte brandväggar och liknande som kollar att meddelanden är korrekta innan de vidarebefordras till oss användare?

Om Dataplicity är intresserade att ta reda på varför deras SMS vid tvåfaktorsautentiseringar inte når fram till hallonkunder så är dom varmt välkomna att höra av sig.

Jag misstror dig absolut inte, men jag gjorde som du ville och testade med tre olika nummer för tvåfaktorsautentisering hos Dataplicity. Ett hos hallon, ett hos Tre och ett hos Telia och dom skickade bara SMS till numret hos Telia i mina försök. Testade sen med samma nummer för tvåfaktorsautentisering hos PayPal och det funkade för alla.

Eftersom Tre och Hallon använder samma nätverk kanske det testet inte var helt perfekt. Det utesluter fortfarande inte att det skulle kunna vara någonting i ert (gemensamma) nät som inte vidarebefordrar meddelandena korrekt.

Jag föreslår att vi släpper PayPal-frågan. Jag nämnde det bara för att det finns ett flertal obesvarade trådar i forumet om just tvåfaktorautenticering från PayPal. Det är ju bra att det är löst nu - kanske ni kan uppdatera trådarna så att det framgår att det är löst?

Verkar kanske som att Dataplicity använder någon annan form av kommunikation vid SMS-utskick för tvåfaktorsautentisering jämfört med PayPal? Vem vet - jo Dataplicity! Och dom är varmt välkomna att höra av sig till oss för att felsöka det vidare. 

Jag tror inte jag är en tillräckligt viktig användare för att de ska kontakta er. Dessutom är det nog inte särskilt lätt för dem - det var inte lätt för mig då man ju först måste registerera sig på forumet, och sedan vänta flera dagar för att få svar. Om de vill nå er, hur gör de då bäst?

Jag ska meddela dem att deras mess uppenbarligen inte går fram till någon på varken Tre eller Hallon i Sverige så får vi se om de reagerar!

Svara