Besvarat

Stödjer ett abonnemang från Hallon 2G?

Hej!

Skulle denna produkt (https://www.satana.se/produkt/kiddie-ur/?attribute_farg=Gr%C3%B6n) gå att använda med ett sim-kort från Hallon? Den kräver stöd för 2G nämligen.

Hälsningar
// Johan
icon

Bästa svar av Taggen 13 september 2018, 12:27

Hej,
hade själv samma fråga för ett tag sedan o svaret, via chat, var nej (till 2G).
Visa original

14 svar

Hej,
hade själv samma fråga för ett tag sedan o svaret, via chat, var nej (till 2G).
Användarnivå 2
Emblem +7
Det finns en hel del operatörer som har stöd för 2G (eller GSM som det också kallas), men inte Hallon. Mer om det finns att läsa här: Operatörers nät, så Tre kan ju vara ett alternativ.

Tips till @johankson och @Taggen
Användarnivå 2
Hej @johankson,

Det stämmer som @Taggen skriver att hallon inte stödjer 2G. Men det stämmer inte som @Hamilton skriver att tre stödjer 2G utan även de saknar stöd för 2G-lurar.

/Roger
Användarnivå 4
Emblem +6
Hej @johankson,

Det stämmer som @Taggen skriver att hallon inte stödjer 2G. Men det stämmer inte som @Hamilton skriver att tre stödjer 2G utan även de saknar stöd för 2G-lurar.

/Roger

Hej @Roger-IT Har du någon mer info om hur det går med lanseringen av VoLTE till Hallon
Användarnivå 2
Hej @308,

Arbetet med VoLTE rullar på men vis av tidigare erfarenhet lovar jag inget exakt datum utan håller mig till "under hösten" ett tag till. Innan lansering kommer vi gå ut med information här på forumet.

Kul att du är så intresserad, det gör vårt jobb lite roligare :)

/Roger
Användarnivå 2
Emblem +7
Enligt länken ovan, så stöder tre GSM vilket är samma sak som GSM. Skulle de ha slutat sen artikeln skrevs? Det är de faktareferenser jag har att gå på. Är det någon som kan få fram någon annan referens annat än påståenden? I så fall får vi väl se till att artikeln inte sprider falska fakta. Jag har tidigare länkar till en annan källa, men då handlade det om Volte.. vilket vi ser fram emot. En begränsning är dock att det inte finns en enda operatör som stödjer detta för kontant kort. Och det smakade jag till. Pts och frågade specifikt om.
Lite synd kan man tycka eftersom man kan befinna sig ensam ute i en krissituation där man inte har täckning för 3g. Förmodligen krävs det i så fall ett politiskt beslut om det.

Men som sagt, lägg en länk till en pålitlig referens om trea GSM!

Och skulle det nu vara fake news., Så finns det många andra operatörer som stödjer det. Det finns mängder av mobilen ringer press att läsa på och om man vill ha gsm, så är det bara att ringa deras kundtjänst eller maila.

Från dec 2017: https://www.surf.nu/tackningskarta/

Lista

Fel också?
Användarnivå 2
Emblem +7
I väntan på selleri, så går det lika bra med Skype 😁
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej!

Här finns en bild från Tres täckningskarta:

Tre stödjer alltså inte GSM/2G. De sidor du har länkat verkar vara bloggar eller dylikt, och tyvärr utlämnar de felaktig information om Tres nät.

Länk till täckningskartan finns här: Täckningskarta
Användarnivå 2
Emblem +7
Tres egen täckning skatta där man tar upp 3 och 4. Annat är ganska ointressant för de flesta. Det finns tillräckligt med folk som tar upp att tre har. Ett gsmnät. Ta tele2 t.ex. på deras hemsida kan man !Åsa om deras gsmnät, men det finns inte med på täckningskartan. https://www.tele2.se/foretag/upptack/tackning-nat/om-vart-nat

https://www.tele2.se/tackning-nat/tackningskarta

Täckningskartorna säger alltså inte allt. Men lugn, jag ska plocka fram fakta. Är det någon som provat GSM hos någon leverantör?

Jag kan givetvis ha fel, men skulle så många inom branschen ha fel också? Och det är inte fråga om några bloggandet. Det är välkända portaler med folk som vet betydligt mer än vad en tackningskarta säger.

Sitter i båten nu med plattan, så jag återkommer när jag är hemma igen. Och man ska ha klart för sig att det som utlovas av en leverantör kanske inte fungerar eller stämmer på samma sätt som att något fungerar som inte utlovats.

Om man ska se det mer vetenskapligt vad det gäller teorier, så gäller det att inte bara empiriskt visa att teorin stämmer, det ska gå att falsifiera den också. Det innebär att man bortom all tvivel ska kunna visa att motsatsen är falsk. Och det gäller påståenden också.

Så i princip är det ingen som kan visa att Hallon inte har täckning för GSM förrän man empiriskt fastställt det. Nu hör detta mer hemma inom forskningen och vetenskapliga metoder, men det är det vi har att tacka för att vi idag har fungerande teknik.

Som sagt, jag återkommer när jag har säkrare källor.
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej igen,

Jag har själv tidigare arbetat på Tre (hallon delar ju dock även Tres nät), och kan intyga att Tre inte har stöd för GSM/2G.

Hur andra operatörer lägger upp information på sin hemsida kan jag tyvärr inte svara för, men jag kan som sagt bekräfta att Tre inte har stöd för GSM eller 2G. Frågan har även dykt upp på 3Community, där Tre bekräftat detta.

Du ser frågan här.

Ha det fint!
Användarnivå 2
Emblem +7
Jo, det är många som jobbat på tre, men det innebär inte att alla i supporten vet allt. Och definitivt inte de på Communityn, även om man kan tro det. Det verkar vara mer intressant att bli "personliga", peka ut den och den och säga att du har rätt eller du har fel, istället för att argumentera i sak. Att plocka fram de fakta som går att få fram från trovärdiga källor.

Att köra med anekdotisk bevisföring gällande t.ex. en enda telefon som vi inte vet mycket om och där man tydligen inte testat andra operatörers kort - det håller inte. Då kan jag ju dra till med att min ena mobil (gjord för den kinesiska marknaden) kan välja själv vilka nät man vill ha. Och röstsamtalen fungerade....
Dessutom ska man veta att det finns fyra eller fem olika frekvensområden i GSM. Och fler beroende på vilken region man är i.

Vad säger PTS?
Efterfrågan på lösningar som ger förbättrad radiotäckning för mobiltelefoni och mobilt bredband (GSM/3G/4G) är stor. Dessa lösningar innebär ofta att så kallade repeatrar (kan även kallas förstärkare) installeras. Den som vill använda en repeater inom en mobiloperatörs frekvensband måste alltid först kontakta den berörda mobiloperatören för att få den önskade installationen godkänd och ingå ett skriftligt avtal.

Och på listan hade vi:

Hi3G Access AB (3)
3repeater@tre.se
Hi3G Access AB
Teknik (repeater)
Box 30213
104 25 Stockholm

Jag har meilat dem, så får vi se svaret.
Jag, och många andra, kan mycket väl ha fel, men då får vi gräva lite djupare. Att vi på många sidor ser GSM på Tres nät kan innebära en viss eftersläpning pga att Tele2 och Telia i separata pressreleaser kommer ut med att man planerar att avveckla samarbetet i Svenska UMTS-nät.

Tre valde sin marknadsplan. Och Hallon har inte GSM, så välj då något annat! Om Tre kanske har fasat ut några repeatrar, så framgår det av licenslistorna som jag ska försöka plocka fram. Besvara gärna i sak, men undvik att nämna att "x har fel" och "y har rätt". Annars slutar det som dåligt modererade forum på Facebook, där intresset är större att med olika retoriska trick nedgöra sin motståndare och slutligen hamna i sandlådan.

Jag forskar vidare, historiskt och marknadspolitiskt samt tekniskt.

Glöm inte att ju sämre täckning ni har ju starkare blir signalen från mobilen.... 🤔
Användarnivå 2
Emblem +6
Tjenare @Hamilton.
Nils heter jag, jobbar i dagsläget i en ledande position på hallon.

Men tidigare jobbade jag som chef för 3's tekniska support. Jag har där haft fullständigt ansvar över hårdvarusupporten hos 3.
Detta innebar att jag hade väldigt god kontakt, och delade personal med 3's NOC (som har driftansvaret för 3's nät).
Jag har själv varit uppe i våra master, haft utbildningsansvar för 3's kundservice, och varit med och tagit fram de produkter och hårdvaror som 3 vill sälja.

Jag kan bekräfta att 3 inte har ett GSM-nät.
PTS kommer att bekräfta detta för dig.

Du säger att vi ska plocka fram trovärdiga källor på att så är fallet, du har talat med:
Linnea - som arbetat på 3 i 4 år
Roger - Tidigare IT chef på 3.
Du kan inte få bättre källor än dessa.
Men du väljer att lita på en 3:e parts-hemsida som är uppsatt av ett vinstdrivande affiliate-företag.

Det finns otaliga hemsidor där ute som säger sig vara bra guider i mobildjungeln, men som faktiskt saknar rätt information.
Användarnivå 2
Emblem +7
Jag är inte intressserad av vem som jobbat med vad, vilka master man varit uppe i och vem man utbildat.
Det innebär inte att man vet allt. Det har jag stor erfarenhet av speciellt när det gäller olika segment i verksamheters ledningsstruktur.

Men jag behöver inte redovisa min CV som stöd för min argumentation. Ett påstående från mig som person har i detta fallet inte någon giltighet på den grundvalen. Jag efterfrågar bara fakta och söker gärna på tips av andra, gärna med annat än anekdotiska påståenden och gärna med länkar till trovärdiga källor. Till slut hittar man som regel fakta baserat på annat än påståenden. Man bör kunna verifiera sin källa.

När man på flera "mobilhörnor" på nätet läser samma sak, söker man naturligtvis svar och man söker även förklaringen, härledningen eller historiken.

Om man nu är så "ansvarig" så bör man se till att sådana sajter inte sprider falsk information. Det är ju till stor skada och missledande för många som står i valet och kvalet av operatör.

Syssla hellre med det än att hårt kritisera någon som av erfarenhet vet att; finns det rök, så finns, eller fanns, det eld. Att bara påstå att alla dessa alster skulle ha fel information är ju naivt - även om de för tillfället har fel. Man bör i så fall fråga sig vad det kan bero på. Det är inte att "förlita sig på" och inte något ajg väljer att förlita mig på. Jag söker som nämnt SAKLIG information, och den får man inte från påståenden på Communities, inte ens media förmår ju förmedla komplett information.

Och vill man i en dialog sänka sig till du-nivån, så har man redan sänkt sig till ett inledande sandlådekrig. Att hålla sig till sak och fakta räcker, men anekdotiska argumentationsstöd håller inte.

När det gäller Tres kundservice, så kan jag meddela att de t.o.m. skriftligen fått meddela sina misstag, och gjort flera tabbar i speciellt abonnemangsfrågor. Så där rasar nog den argumentationsgrunden att de är välutbildade. Men återigen; det finns ingen garanti för att generalisera eller använda sig av s.k. "falsk argumentation" som sorterar under retorik skulle jag tro.

"Bättre källor". Jag har full tillit till de som jag ser kan svara riktigt eller lösa problem och se till att det fungerar. Och där har Hallon fungerat alldeles utmärkt.

Och mailsvaret:
som visar att de fortfarande har ett band på 900 som TIDIGARE VARIT GSM för Tre, och som man kan ansöka om tillstånd för. Visar klarare fakta än att det ska handla om vad jag efterfrågar omtolkat till personlig kritik. Dessutom var den inledande frågan om det fanns stöd för någon pryl som använde sig av GSM. Vilket det f.ö. finns behov av eftersom flera operatörer t.o.m. bygger ut stödet för detta. Även för Tre framgår det att man ska "se" om det finns planer på utbyggnad.

Det kallar jag ett detaljerat svar som säger mer än någon annan har lyckats prestera. Och om jag då vill veta mer, kan jag givetvis vända mig till PTS, eller på andra vägar via kontakter söka mer info om jag vill ha det.

Hej XXX

Vi på Tre har ingen GSM-täckning, vårt nät består av 3G och 4G i olika frekvensomfång. Dock använder vi ett band på 900-bandet (som tidigare varit GSM) för 3G.

Om det är intressant att söka tillstånd för en repeater så går det jättebra, vi tar emot ansökningar på den här mailadressen (3repeater@tre.se) och ansökningshandlingar finns på PTS hemsida.

Jag rekommenderar dock alltid att kontakta vår kundservice för felanmälan alternativt se om det finns några planer på utbyggnad innan du går vidare med en repeater.

Med vänlig hälsning

| Joakim Ekelin | TreLeverans | Mobil: +46 (0) 735 33 73 73 | www.tre.se/foretag joakim.ekelin@tre.se

Case Closed för min del. Är det någon som vill mig något, så skicka ett PM. Min tid på forumet är över.
Användarnivå 2
Emblem +6
Hej igen @Hamilton.

Jag såg ditt svar nu påväg hem.
Jag läste mitt svar igen och insåg att det kan uppfattas på ett sätt som inte var meningen.

Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var för att du efterfrågade tydligare källor och jag ville bara klargöra var informationen kom i från.

Repeaters är produkter som fungerar som förstärkare av mobiltäckning, inte GSM signaler.
Du kan alltså ansöka om att sätta upp en repeater på 3, men den kommer endast att förstärka 3G/4G då 3 inte tillhandahåller GSM-Nät.

Men, jag ber om ursäkt om du uppfattade mitt svar som kritiskt, det var såklart inte min mening.

Vi kan fortsätta dialogen imorgon om du önskar!

Svara