Stulen telefon - Guide

Användarnivå 5
Emblem +5
  • Mästarnas Mästare
  • 181 kommentarer

Vad du behöver göra om olyckan är framme.

1. Spärra ditt abonnemang och simkort. Detta gör du genom att logga in på mina sidor. Gå till Sim-status och klicka på Spärra.
  2. Så, nu kan du börja andas igen. Så fort du spärrat ditt SIM-kort så kan ingen använda ditt abonnemang.
  3. Tänk efter vilka appar du har som kräver lösenord: Facebook, Instagram, Twitter mfl. Logga in på dem via datorn och byt lösenord så att ingen kan ta över ditt sociala liv.
Nu är det dags att spärra din mobil:
Sedan kan du se vart din mobil var uppkopplad senast, du kan skicka meddelande så att om någon hittar den kan de kontakta dig. Du kan även låsa den och ta bort allt innehåll på mobilen så att ingen kan komma åt det.

Sista steget är att göra en anmälan till polisen & din hemförsäkring
Det behöver du göra för att kunna få ut ersättning från ditt försäkringsbolag. Har du blivit bestulen utomlands behöver du göra en anmälan i landet du befann dig i och en anmälan i Sverige.
När du har polisanmält förlusten kan du höra av dig till operatör där du köpte mobilen hos, så kan dom spärra själva telefonen.

Information operatör behöver:
Telefonens IMEI-nummer Diarie-numret från polisanmälan.

Tänk på att polisen inte spärrar mobiltelefonen eller SIM-kortet.

Information från polisen
Gör en polisanmälan
Hemförsäkring

Så, då var vi klara.
Nu är det bara att fixa en ny mobil.
Har du synkat din mobil mot Google Play, iCloud eller iTunes så är det bara att ladda ner alla appar och adressbok m.m. till din nya mobil, supersmidigt!

2 svar

Finns tyvärr inget som heter “SIM-status” på Mina sidor. Bara betalningar och kontoinställningar... 

Finns tyvärr inget som heter “SIM-status” på Mina sidor. Bara betalningar och kontoinställningar... 

My bad! Har visst två konton varav detta inte är kopplat till något telefonnummer. Inloggad på rätt konto fungerar det alldeles utmärkt. =D

Svara

Static Template