Surf & MMS-inställningar

Användarnivå 6
Emblem +8
  • Community Manager
  • 1647 kommentarer
Har du tagit världens sötaste bild på din katt som du bara måste skicka till din bästis, men ditt MMS vägrar att gå iväg? 🙀

Att det blir så kan bero på dina APN-inställningar. Det kan vara så att de inte har ändrats om till våra när du bytt operatör, och det är din gamla operatörs inställningar som står kvar i telefonen. Här nedanför har vi en guide för hur du ställer in detta.

Eftersom vi delar nät mer Tre så är det deras APN-inställningar som gäller.

Detta är informationen som ska skrivas in:
APN: data.tre.se
MMSC: http://mms.tre.se
MMS proxy: mmsproxy.tre.se (för iPhone: mmsproxy.tre.se:8799)
MMS port: 8799
MCC: 240
MNC: 02
APN-typ: default,mms,supl

Du ser nedanför hur du går till väga för att ändra detta beroende på vilken telefon du har:

iPhone: Inställningar > Allmänt > Nätverk > Mobilt datanätverk

Samsung: Inställningar > Trådlöst och nätverk > Mobilt nätverk > Åtkomstpunktsnamn

Huawei: Inställningar > Mer > Mobilnätverk > Åtkomstpunktens namn > Prickarna i övre högra hörnet > Nytt APN

Sony: Inställningar > Trådlösa styrenheter > Mobila nätverk > Åtkomstpunktsnamn > Menyknappen > Nytt APN

HTC: Inställningar > Mobilt nätverk > Åtkomstpunktsnamn > APN:er > Nytt APN > Redigera åtkomstpunkt

Nokia Lumia: Inställningar > Nätverkskonfiguration > Välj plustecknet (+)

21 svar

Hej!
Jag har samma problem med mms. Kan inte skicka samt ta emot mms meddelande. Kontrollerade inställningar och det står ju data.tre.se... När någon försöker skicka mms till mig då kommer meddelande: Ämne: No title. Meddelandestorlek...; Upphör att gälla:...; Hämta. Och när jag trycker på hämta då börjar meddelande installera men jag får inte det... samma sak när jag skickar då det skickades iväg men sen kommer meddelande att det är misslyckades. Var är problem?
I Danmark i förra veckan lyckades jag skicka ett MMS till Vän1.
Men till Vän2 gick det inte. Efter ca 2 minuter fick jag ett felmeddelande att skicka misslyckats.
Försöker nu skicka MMS:et till Vän2 hemifrån Sverige.
Försöket att skicka har nu pågått i nästan 20 minuter utan att jag fått något felmeddelande.
Det tycker jag tyder på att ni konfigurerat er server fel.
Jag har startat om telefonen, men den forsätter försöka skicka MMS:et.
Nu fick jag felmeddelandet att MMS misslyckades. Osäker på hur lång tid det tog innan misslyckandet kom, eftersom jag startat om telefonen 2 ggr. Men jag tror det tog 15 minuter efter omstart innan felet kom. Ni borde ändra timeout-parametern i er server till ett lägre värde.

Jag har provat att ändra inställningarna i min telfon efter dina anvisningar.
I min telefon stod MMS-proxy = 172.16.53.11
Jag har provat att ändra till mmsproxy.tre.se men det fungerar inte då heller.
Vid PING till mmsproxy.tre.se.
ser det ut såhär:

ping mmsproxy.tre.se
Pinging mmsproxy.tre.se [80.251.201.130] with 32 bytes of data:
Reply from 80.251.201.158: TTL expired in transit.

När jag ändrar MMS-proxy till 80.251.201.130 går MMS:et iväg direkt!!!!!!
Min telefon är en Samsung S4 Active (GT-I9295)
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej!
Jag har samma problem med mms. Kan inte skicka samt ta emot mms meddelande. Kontrollerade inställningar och det står ju data.tre.se... När någon försöker skicka mms till mig då kommer meddelande: Ämne: No title. Meddelandestorlek...; Upphör att gälla:...; Hämta. Och när jag trycker på hämta då börjar meddelande installera men jag får inte det... samma sak när jag skickar då det skickades iväg men sen kommer meddelande att det är misslyckades. Var är problem?

Hejsan @Svetlana B & välkommen till forumet! Kul att du har hittat hit.

Gällande MMS-inställningarna är det viktigt att alla inställningar är inlagda enligt ovan. Om det fortfarande inte fungerar skulle du behöva prova om det fungerar i en annan telefon.

Detta eftersom MMSen ändå "går iväg" från din telefon, och problemet är just att öppna MMSen.

Ha en kanondag!
Användarnivå 6
Emblem +8
I Danmark i förra veckan lyckades jag skicka ett MMS till Vän1.
Men till Vän2 gick det inte. Efter ca 2 minuter fick jag ett felmeddelande att skicka misslyckats.
Försöker nu skicka MMS:et till Vän2 hemifrån Sverige.
Försöket att skicka har nu pågått i nästan 20 minuter utan att jag fått något felmeddelande.
Det tycker jag tyder på att ni konfigurerat er server fel.
Jag har startat om telefonen, men den forsätter försöka skicka MMS:et.
Nu fick jag felmeddelandet att MMS misslyckades. Osäker på hur lång tid det tog innan misslyckandet kom, eftersom jag startat om telefonen 2 ggr. Men jag tror det tog 15 minuter efter omstart innan felet kom. Ni borde ändra timeout-parametern i er server till ett lägre värde.

Jag har provat att ändra inställningarna i min telfon efter dina anvisningar.
I min telefon stod MMS-proxy = 172.16.53.11
Jag har provat att ändra till mmsproxy.tre.se men det fungerar inte då heller.
Vid PING till mmsproxy.tre.se.
ser det ut såhär:

ping mmsproxy.tre.se
Pinging mmsproxy.tre.se [80.251.201.130] with 32 bytes of data:
Reply from 80.251.201.158: TTL expired in transit.

När jag ändrar MMS-proxy till 80.251.201.130 går MMS:et iväg direkt!!!!!!
Min telefon är en Samsung S4 Active (GT-I9295)

Hejsan @Gubbe76Plus!

Välkommen till forumet, det är kul att du har hittat hit! 😊

Tokigt att det inte fungerar. Har du möjlighet att skicka en skärmdump här på hur dina MMS-inställningar ser ut till fullo?

Användarnivå 2
Emblem +7
Skulle testa på min iPhone 6. Det gick inte ens att se inställningarna. Skulle skicka ett par bilder till en kompis som fungerat förut. Nu kommer de inte fram alls. 6 timmar... Inga felmeddelanden. SMS och MMS är ganska viktigt. Hade Tre kontant förut och det fungerade utan problem.

Detta verkar vara ett allvarligt problem. En tracert till 80.251.201.130 stoppade med timeout på 80.251.201.158 som tillhör Hi3G Access AB. Inget Hallon kan göra mycket åt. Något som är betydligt allvarligare är att Tre kanske lågprioriterar andra operatörer som utnyttjar nätet. Och som vi vet är det inte ens på kartan att applewatchtjänsten kommer att fungera på Hallon. En klar reducering av tjänsterna, men vill man ha allt maximalt flytande, så får man betala därefter.

Med de priserna och förmånliga abonnemangen får man nog finna sig i vissa begränsningar. Dock inte SMS och MMS. Men som sagt är det tydligen nätberoende och och förhoppningsvis inte lågprioriterat.🙄
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej igen @Gubbe76Plus!

Har du möjlighet att prova skicka ett MMS med inställningarna ovan, och skicka vid vilken tidpunkt du provade? Så kan vi kika på om vi ser något härifrån.

Kan du surfa?
Användarnivå 6
Emblem +8
@Hamilton

Jag håller på att undersöka saken med teknisk support, återkommer så fort jag vet någonting!
@Hamilton

Jag håller på att undersöka saken med teknisk support, återkommer så fort jag vet någonting!

Tack så mycket!
Jag sitter här med samma fel ang. mms. Jag har varken kunnat ta emot eller skicka mms nu under sommaren och jag har ställt in inställningarna enl. ovan (det funkade utmärkt i våras).

Har även kollat på inställningsguider för just min telefon Samsung Galaxy S5 på nätet, men det har inte heller avhjälpt felet.
Så är tacksam för info om hur man ska få detta att funka igen.
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej på er @Hamilton, @Gubbe76Plus, @Svetlana B & @Lina G!

Jag skulle behöva lite mer detaljerad information för att utreda problemen med MMS med vår tekniska support.

Skicka ett mejl till vår kundservice och märk det i titeln med MMS - Forum med följande information:

Ditt nummer:
Mottagarens nummer:
Datum och tidpunkt när du försökte skicka MMS (gärna fler):
Bilder (skärmdumpar) på dina MMS-inställningar:

Ni kan hojta till när ni gjort detta så ska vi såklart eskalera ärendet vidare.
Har du tagit världens sötaste bild på din katt som du bara måste skicka till din bästis, men ditt MMS vägrar att gå iväg? 🙀

Att det blir så kan bero på dina APN-inställningar. Det kan vara så att de inte har ändrats om till våra när du bytt operatör, och det är din gamla operatörs inställningar som står kvar i telefonen. Här nedanför har vi en guide för hur du ställer in detta.

Eftersom vi delar nät mer Tre så är det deras APN-inställningar som gäller.

Detta är informationen som ska skrivas in:
APN: data.tre.seMMSC: http://mms.tre.seMMS proxy: mmsproxy.tre.se (för iPhone: mmsproxy.tre.se:8799)MMS port: 8799MCC: 240MNC: 02APN-typ: default,mms,supl

Du ser nedanför hur du går till väga för att ändra detta beroende på vilken telefon du har:

iPhone: Inställningar > Allmänt > Nätverk > Mobilt datanätverk

Samsung: Inställningar > Trådlöst och nätverk > Mobilt nätverk > Åtkomstpunktsnamn

Huawei: Inställningar > Mer > Mobilnätverk > Åtkomstpunktens namn > Prickarna i övre högra hörnet > Nytt APN

Sony: Inställningar > Trådlösa styrenheter > Mobila nätverk > Åtkomstpunktsnamn > Menyknappen > Nytt APN

HTC: Inställningar > Mobilt nätverk > Åtkomstpunktsnamn > APN:er > Nytt APN > Redigera åtkomstpunkt

Nokia Lumia: Inställningar > Nätverkskonfiguration > Välj plustecknet (+)
Tack Linnea!
Efter ditt svar fungerade det utmärkt
TACK!👍
Användarnivå 6
Emblem +8
Tack Linnea!
Efter ditt svar fungerade det utmärkt
TACK!👍

😍
Vad jag kan förstå av tråden så har vissa fått hjälp men jag har fortfarande problem. Kör mitt SIM i en övervakningskamera och behöver följande inställningar för WAP då kameran bara klarar GSM:
URL=http://mms.tre.se
APN=data.tre.se
Port=8799
IP:?????

Kameran kräver också ett IP, det går inte att skriva MMS Proxy=mmsproxy.tre.se
vad är korrekt IP adress (siffror)?
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej @Quax!

Om din webbkamera enbart har stöd för GSM kommer inte våra simkort att fungera, utan den enhet du använder behöver ha stöd för 3G eller 4G.
Hej

Jag har en mobil övervakningskamera som använder GSM nätet
(Arlo Go VML4030 - https://www.arlo.com/eu/products/arlo-go/default.aspx) och den har problem med uppkopplingen mot det mobila nätet och rätt så ofta är statusen offline. Den har rörelse samt ljud-detektion och ska spela in 10 sekunder när det sker någon rörelse... men om nu enheten är offline och jag inte kan gå och starta om den varje halvtimma vad är det för fel då?! Den går inte att nå rent fysiskt så därför kritiskt att det fungerar.

Signalstyrka 2/5 hallon
Network Mode (nätverksläge): Auto
Band: LTE 1
IP-adress: 10.162.xxx.xxx
IMEI-information: xxxxxxx

Användarnamn:
Lösenord:
Välj verifieringstyp: INGET
Nätverkslås: Upplåst (har tagit bort pinkoden)

Signalstyrkan är lite dålig kan hända men jag kan inte flytta på kameran och signalen varierar från 2-4.

Detta är alla inställningar som finns rörande sim-kortet. Allt är ju korrekt och just nu är den uppkopplad men om jag testar om ett par timmar kan den vara offline helt plötsligt. Varför?!

Nej det finns ingen strömspararfunktion i kameran, den tål alla väder och vindförhållanden och det är ett mobilt dataabonnemang 20 gb. Där kameran står just nu är det aktivitet minst en gång per timme ibland mycket mer så kameran har fullt upp.

Det är dock inte en kamera som ligger uppkopplad hela tiden mot nätet, den aktiveras endast när den känner av rörelse eller ljud.

Tips eller förslag på vad jag kan göra så att kameran inte kopplar ner sig!?

PS. Har beställt data-simkort från andra operatörer så när jag väl har fått dom så gissar jag på att det kommer bli stor skillnad... (telia, tele2, telenor).

Tack.
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej

Jag har en mobil övervakningskamera som använder GSM nätet
(Arlo Go VML4030 - https://www.arlo.com/eu/products/arlo-go/default.aspx) och den har problem med uppkopplingen mot det mobila nätet och rätt så ofta är statusen offline. Den har rörelse samt ljud-detektion och ska spela in 10 sekunder när det sker någon rörelse... men om nu enheten är offline och jag inte kan gå och starta om den varje halvtimma vad är det för fel då?! Den går inte att nå rent fysiskt så därför kritiskt att det fungerar.

Signalstyrka 2/5 hallon
Network Mode (nätverksläge): Auto
Band: LTE 1
IP-adress: 10.162.xxx.xxx
IMEI-information: xxxxxxx

Användarnamn:
Lösenord:
Välj verifieringstyp: INGET
Nätverkslås: Upplåst (har tagit bort pinkoden)

Signalstyrkan är lite dålig kan hända men jag kan inte flytta på kameran och signalen varierar från 2-4.

Detta är alla inställningar som finns rörande sim-kortet. Allt är ju korrekt och just nu är den uppkopplad men om jag testar om ett par timmar kan den vara offline helt plötsligt. Varför?!

Nej det finns ingen strömspararfunktion i kameran, den tål alla väder och vindförhållanden och det är ett mobilt dataabonnemang 20 gb. Där kameran står just nu är det aktivitet minst en gång per timme ibland mycket mer så kameran har fullt upp.

Det är dock inte en kamera som ligger uppkopplad hela tiden mot nätet, den aktiveras endast när den känner av rörelse eller ljud.

Tips eller förslag på vad jag kan göra så att kameran inte kopplar ner sig!?

PS. Har beställt data-simkort från andra operatörer så när jag väl har fått dom så gissar jag på att det kommer bli stor skillnad... (telia, tele2, telenor).

Tack.

@matslars64

Hej!

För att våra simkort ska fungera behöver hårdvaran du använder dig utav har stöd för 3G/4G. Så om det är så att din hårdvara går på GSM kommer det tyvärr inte att fungera med ett hallonsimkort. 😕
Hej Linnea.

Det verkar som du inte har gått in på länken jag skickade till kameran för det första som står med stora bokstäver är följande "Arlo Go runs on LTE. Arlo Go is powered by LTE and requires a mobile plan before using."

Netgears Arlo övervakningskameror är bland de mest avancerade som finns så ett tips, kolla in länken och bli imponerad... ;)

Lösningen eller problemet snarare var den dåliga täckningen jag hade mot erat 4g nät. Provade ett byta till ett mobilt sim-kort från Tele2 och vips inom några sekunder uppkopplad och inga som helst problem med uppkopplingen.

Slutsatsen blir då att jag kommer att säga upp mitt abonnemang hos er. Klarar ni inte av att ha stabilare och bättre 4G täckning på centrala Hisingen (Rambergsvallen, Häcken hemmaarena) så finns det bättre alternativ.

Tack.
MVH
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej Linnea.

Det verkar som du inte har gått in på länken jag skickade till kameran för det första som står med stora bokstäver är följande "Arlo Go runs on LTE. Arlo Go is powered by LTE and requires a mobile plan before using."

Netgears Arlo övervakningskameror är bland de mest avancerade som finns så ett tips, kolla in länken och bli imponerad... ;)

Lösningen eller problemet snarare var den dåliga täckningen jag hade mot erat 4g nät. Provade ett byta till ett mobilt sim-kort från Tele2 och vips inom några sekunder uppkopplad och inga som helst problem med uppkopplingen.

Slutsatsen blir då att jag kommer att säga upp mitt abonnemang hos er. Klarar ni inte av att ha stabilare och bättre 4G täckning på centrala Hisingen (Rambergsvallen, Häcken hemmaarena) så finns det bättre alternativ.

Tack.
MVH

Förstår, det var jag som missförstod din första kommentar där du skrev att använder GSM-nätet. Ber om ursäkt för det :-)

Jag förstår, såklart tråkigt att det inte fungerat. Jag hoppas det fungerar för dig med ett annat simkort. 🙂
Hej. Ny här i forumet, då jag behöver hjälp med att få iväg MMS.
Blev tvungen att skaffa en reservtelefon då den ordinarie måste in på service. Men får inte iväg MMS med den här Nokia 3, trots att jag ställt in enligt anvisningarna.
Har inte en susning om vad som kan vara fel då.
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej. Ny här i forumet, då jag behöver hjälp med att få iväg MMS.
Blev tvungen att skaffa en reservtelefon då den ordinarie måste in på service. Men får inte iväg MMS med den här Nokia 3, trots att jag ställt in enligt anvisningarna.
Har inte en susning om vad som kan vara fel då.

@Grönfinken

Vad märkligt! Kan du skicka en skärmdump på hur dina inställningar ser ut?

Svara