Fråga

Täckning HJÄLP

• 30 december 2020
  • 4 kommentarer
  • 390 visningar

Hej! Jag blev medlem hos hallon för cirka 2 år sen. Jag var väldigt nöjd med abonomanget och täckningen , till en början. 

Efter lite drygt ett år in i relationen med hallon var det något som hände. Jag började få svåra täckningsproblem. Det låter som ett väldigt enkelt problem tyckee ni, nej detta var och är ett väldigt unikt problem. Jag kan alltså ha Full täckning en sekund och sedan dimpa ner till ”ingen täckning” nästa sekund. Till en början tänkte jag att ”ok det är för att jag befinner mig lite utanför stan” men detta började hända allt oftare och tillochmed mitt i centrum i vår lgh där jag SKA normaltsätt ha full täckning. 

Jag genomgick alla potentiella lösningar. Jag skickade in min telefon till Apple, jag bytte simkort, jag provade i annan telefon, och ingeting hjälpte. Jag hade inget annat val än att bryta vår relation och gå vidare till en annan (som jag inte hade ett enda problem med)

Nu 2 år senare kände jag att det saknades något i mitt liv. Jag hade funderat allt mer på relationen till hallon , och glömde bort den tuffa tiden vi hade till varandra, men valde att försöka bygga upp den igen.

När mitt byte var klart glädjes jag enbart i en kort stund när jag insåg och fick uppleva samma svåra och tydligen omöjliga problem återigen.

Nu tänker ni kanske ”men vadå? Byt bara till en annan op igen” Svar nej! Här är min kärlek och jag vill mer än gärna bara få ett normalt sbonomang så man kan ringa när man vill och surfa var jag vill.

Jag har försökt studera detta problem jag har och det verkar, nu säger jag bara verkar för jag vet inte någonting, som att telefonen/simkortet? inte riktigt hänger med när man byter mast. För när jag tillexempel åkte ner till skåne från Kalmar hade jag inte täckning en enda gång. 

Ja vet inte vad jag ska göra. Jag behöver hjälp och jag vill veta om det är fleeer som har samma problem som mig.

Mvh En förkrossad kvinna

4 svar

Hej @Nelly PH,

Under “Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobildata > Röst och data“ hittar du de inställningarna. När man reser utomlands eller så kan det ibland hjälpa att ändra inställningar där, du borde nog ha VoLTE 4G bockat.

En annan sak du kan försöka är att gå in under “Inställningar > Mobilnät > Mobilt nätvärk“, skrolla längst ner och klicka på “Nollställ inställningar”. Detta återställer till Hallons inställningar för mobilnät ifall du eller någon annan råkat ändra nått (läs mer här: https://support.apple.com/sv-se/HT201699). 

Annars tycker jag att du ska försöka någon annan operatör. Det är ju väldigt lätt att ändra abonnemang så varför inte bara testa (och byta tillbaks om du inte är nöjd)? Om jag var du hade jag nog testat en operatör via Tele2s eller Telias nät istället, Telia verkar fortfarande ha det största nätet och mest pålitlig täckning (läs mer här: https://www.operatör.se/artiklar/bäst-täckning-2021).

Wow! Jag tror att mitt problem är löst! Tack vare @Bärsmakare. Jag ändrade inställningen från 4G till 3G. Problemet verkar vara att simkortet/telefonen inte kan koppla upp sig till 4G. 

Men jag vågar intw ta ut något i förskott då jag inte hunnit prova det så länge!

Användarnivå 6
Emblem +8

Hejsan @Nelly PH!

Oj då! Det här låter himla konstigt. Framförallt eftersom det är oavsett var du befinner dig och oavsett vad du använder för hårdvara, samt att du provat olika SIM-kort. Det blir då svårt att fastställa exakt var problemet ligger någonstans. 

Som du även säger - om detta hade varit ett omfattande problem hade vi med största sannolikhet hört talas om det. 

När du testat med en annan telefon - i hur lång period har du använd den andra mobilen då? 

Använder du dig av VoLTE? 

jag har testat sim-kortet i ett dygn i en iPhone 5.. 

problemet med täckningen kan ske upp till 5-8 gånger per dag och är då “nere” i 5 minuter åt gången.

jag vet ej om jag använder VoLTE eller hur man ser det  I min iPhone 8.

Svara