Tjänst har dragit 50kr

På min faktura står det "Tjänster 72445/txtNation Limited/031-7990172" Vad är det? Jag har inte nyttjat eller smsát några tjänster som driver extra kostnader?
Tacksam för en förklaring. Vill att alla kostnader som inte ingår i mitt Hallon abonnemang stryps.
/Görgis

22 svar

Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Gorgis!

Varmt välkommen till forumet!

Jag förstår absolut att man vill ha en tydlig översikt över sina kostnader.

De här typer av betaltjänster är ingenting som ingår i ditt abonnemang utan debiteras utöver abonnemangskostnaden.

De här kostnaderna är ingenting som kommer hallon tillhanda, utan går direkt och oavkortat till företaget vars tjänst man har köpt via sin telefon.

Jag googlade och lyckades hitta företaget i fråga, du kan klicka här för att komma till deras hemsida.

Jag förstår aboslut att man vill kunna spärra den här typer av tjänster och vi på hallon erbjuder en kostnadskontroll som man kan aktivera via Mina sidor.
När du aktiverat kostnadskontrollen, så kommer inga kostnader utöver din abonnemangskostnad kunna debiteras dig.

Vänligen notera att detta även innefattar roaming inom EU/EES.

Jag hoppas du får en fin dag!
Tvänster 72445txt. Nation Limited 08/44682648
Detta kommer på min faktura
Nnågra gånger och kostnad är 50kr. varje gång.
vad är det?
Användarnivå 4
Emblem +5
Tvänster 72445txt. Nation Limited 08/44682648
Detta kommer på min faktura
Nnågra gånger och kostnad är 50kr. varje gång.
vad är det?

Hej @Wioletta!

Varmt välkommen till forumet!

Jag flyttade din fråga hit då du kan se hur du kommer i kontakt med txtNation här ovanför.

Ha en fin dag!

Hej.

Min son har råkat ut för samma sak. De hann dra 2 x 50 kr innan jag hann spärra hans nummer för betaltjänster.

Det jag kan anse som konstigt är att ni inte spärrar dessa nummer som betaltjänst. Se ärende från 2011 som tar upp samma nummer som nämns ovan.

http://www.etiskaradet.se/sidor/dnr-141b-11-txtnation.aspx

Hej

Etiska rådet har i ett beslut daterat oktober 2011 skrivit följande ang "txtnation":

ERB:s beslut:
ERB hemställer till TeliaSonera Sverige AB att abonnemangsavtalet för företaget txtNations tjänst på kortnumret 72221 tillsvidare ska upphöra att gälla
.

Varför är inte ni på Hallon så måna om era kunder så att ni skulle spärra dem? Gör ni också vinning?

Spärra dem (och andra oseriösa bedragare) omgående! Via sökning på nätet verkar det endast vara kunder hos Hallon som har haft problem under de senaste åren. En lätt lösning för att behålla kunder och få fler glada kunder.

Bedrövligt att ni inte kan spärra detta bolag.

Det har drabbat även mig och jag vet med säkerhet att jag inte köpt någon tjänst med min telefon. 

Har kostat mig 350 kr, för ingenting. 

Kommer naturligtvis avsluta mina abonnemang hos Hallon och aktivt arbeta för att andra blir medvetna om Hallons oseriösa attityd att bara skylla ifrån sig och inte hjälpa sina kunder. 

Håller helt med GusOsc ovan, uselt Hallon!

Upptäckte just att min dotter lurats på 200 kr för ingenting.

Jag lyckades få tillbaka hela summan på 1700kr från de via deras faktureringstjänst som sköts av pfi.me

Tog kontakt med dem via help@pfi.me och förklarade situation och därmed krävde återbetalning. De vägrade först då dem påstod att jag hade fått pinkod, som jag sedan hade använt mig utav för att aktivera tjänsten därmed kunde dem se att detta var ett aktivt val och går icke att få ersättning för. 

Men när jag krävde att de skulle bevisa sina påståenden då gav dem upp o var villiga att betala 50% av summan. Men jag krävde 100% och efter tredje mejlet fick jag hela beloppet 1700kr.

Kontakta de omgående om du har blivit drabbad!

Mejla till help@pfi.me

Lycka till!! 

Tack 

Jag lyckades få tillbaka hela summan på 1700kr från de via deras faktureringstjänst som sköts av pfi.me

Tog kontakt med dem via help@pfi.me och förklarade situation och därmed krävde återbetalning. De vägrade först då dem påstod att jag hade fått pinkod, som jag sedan hade använt mig utav för att aktivera tjänsten därmed kunde dem se att detta var ett aktivt val och går icke att få ersättning för. 

Men när jag krävde att de skulle bevisa sina påståenden då gav dem upp o var villiga att betala 50% av summan. Men jag krävde 100% och efter tredje mejlet fick jag hela beloppet 1700kr.

Mejla till help@pfi.me

Lycka till!! 

Stort tack för att du skrivit här Ferdou!

Eftersom jag också blivit utsatt för detta bedrägeri, då jag varken köpt något eller använt nån tjänst gjorde jag som dig, och lyckades på 3 arbetsdagar få tillbaka hela summan som hunnit dras från mitt abonnemang; 850 kr.

txtnation är rent bedrägeri och verkar fortsätta så länge vi inte har kostnadskontrollen på… 

Ber alla som blivit drabbade av detta att kräva tillbaka alla sina pengar. Kontakta help@pfi.me Hallon borde också göra något åt det.

Bedrövligt att ni inte kan spärra detta bolag.

Det har drabbat även mig och jag vet med säkerhet att jag inte köpt någon tjänst med min telefon. 

Har kostat mig 350 kr, för ingenting. 

Kommer naturligtvis avsluta mina abonnemang hos Hallon och aktivt arbeta för att andra blir medvetna om Hallons oseriösa attityd att bara skylla ifrån sig och inte hjälpa sina kunder. 

hej,

Jag drabbades också av detta (totalt 850 kr) och blev smått chockad, men idag kom pengarna!

Det är alltså inte försent att få pengarna tillbaka. 

Kontakta help@pfi.me och kräv bevis för vad det avser och alla pengar tillbaka. Ge dig inte, det kommer att ta 3 mail sen är det nog klart. Lycka till. 

Användarnivå 4
Emblem +6

https://forum.hallon.se/teknisk-support-5/tjaenst-har-dragit-50kr-3918

Kolla om detta kan hjälpa dig! finns sjukt mycket slödder där ute som försöker blåsa folk.

Mejla till help@pfi.me

Lycka till!! 

Tack! 
Hur betalar de ut pengarna? 

Även jag har åkt på dem. Hallon har hittills vägrat samarbeta och berätta vad som hänt och låtsas som att det bara är txtNation som man kan rikta krav mot. MEN...

Liknande fall har tidigare avgjorts av ARN. De kom fram till att kunden har lika stor rätt att rikta motkravet mot i det här fallet Hallon som mot txtNation.

Hallon föredrar att man tar det med txtNation, men enligt ARN kan man alltså ta det även mot Hallon. Det verkar ju vara många som även polisanmält det här företaget så lite vanskligt att Hallon fortsätter tillåta dem dra pengar från Hallons kunder. Kanske Hallon inte upplever det som att det är deras problem? Tjänar Hallon några pengar på att låta txtNation dra pengar från Hallons kunder?

https://lagen.nu/avg/arn/2009-10258

Har igår uppmärksammat att tx nation debiterat via hallon 50:- per vecka sedan 1/3 2020.

Talade med Hallon och de hänvisar till tx nation som efter första emailet beklagar och lovar att stoppa debitering. Efter ytterligare ett email skulle jag få tillbaka 50%, och i det 3 mailet lovades hela beloppet tillbaka. Återbetalning till nätoperatören. 

Kommunikation med tx började på engelska men svaren kom på svenska. 

Enligt polisens it avdelning dit man skickar anmälan om bedrägeri,  rekommenderas anmälan även mot hallon då se är klart medvetna om att det är bedrägligt förfarande. Oavsett om du får tillbaka det belopp som är felaktigt dragit från hallon ska det polisanmälas och skadestånd krävas. Allt för att detta inte ska drabba oskyldiga sim inte kan eller orkar anmäla. Ps. All kommunikation mellan mig tx och hallon är kopierade till polisens it avdelning samt till Hallons kundtjänst. 

Har igår uppmärksammat att tx nation debiterat via hallon 50:- per vecka sedan 1/3 2020.

Talade med Hallon och de hänvisar till tx nation som efter första emailet beklagar och lovar att stoppa debitering. Efter ytterligare ett email skulle jag få tillbaka 50%, och i det 3 mailet lovades hela beloppet tillbaka. Återbetalning till nätoperatören. 

Kommunikation med tx började på engelska men svaren kom på svenska. 

Enligt polisens it avdelning dit man skickar anmälan om bedrägeri,  rekommenderas anmälan även mot hallon då se är klart medvetna om att det är bedrägligt förfarande. Oavsett om du får tillbaka det belopp som är felaktigt dragit från hallon ska det polisanmälas och skadestånd krävas. Allt för att detta inte ska drabba oskyldiga sim inte kan eller orkar anmäla. Ps. All kommunikation mellan mig tx och hallon är kopierade till polisens it avdelning samt till Hallons kundtjänst. 

Min polisanmälan resulterade i en omedelbart nedlagd utredning och han som jag först pratade med ville över huvud taget inte ta emot den. Fick samma argumentation mot mig som på den tiden då polisen inte hade börjat ta i bluffakturor över huvud taget. Först då jag argumenterade att det här uppfyller rekvisiten för bedrägeri skickade han över mig till kollegan som åtminstone tog anmälan. Men det här var efter att jag hade ringt 114 14 istället för att höra av mig till något särskilt ställe hos polisen. 

Hur fick du kontakt med någon part som förstod vad det handlade om?

Jag anmälde via internet till polisen. Dagen efter ringer polisen för att få ytterligare info ifrån mig. Fick diarienummer samt mailadress för att skicka all kommunikation mellan mig tx o hallon. Nu ligger ärendet i Stockholm ( polisens it avd ) Kommer även att kontakta jurist för att få info om möjligheten att kunna stämma Hallon för att de godkänner skojar skojarbolag oavsett alla dessa anmälningar ..... Fortsättning följer :-)

Jag fick en extra saftig faktura denna månaden på extra 729:- pga txtNation, jag fick ingen respons i chatten när detta namnet kom upp, vilket jag tycker är märkligt när jag läser längre upp i historiken i detta forum, så verkar detta ha pågått under en längre tid.

Ska maila till den adress som någon gjort och se vad som händer. Vad skrev ni som skickade mail? Skrev ni på svenska eller engelska?

Dessa måste ju stoppas :rage:

Skriv på svenska. Du får hyfsat snabbt svar, där de talar om för dig att du har tidigare godkänt denna service,  men kommer att avsluta tjänsten omgående.  Du måste då svara att du ALDRIG godkänt denna service och vill ha dina "stulna" pengar tillbaka. Du får då svar att de kan tänka sig att ge dig tillbaka 50%. Du svarar att då detta är ett bedrägeri / stöld så vill du ha tillbaka HELA det belopp som de "stulit"....Efter några timmar så godkänner de full återbetalning. Jag fortsatte sedermera med polisanmälan mot txnation och deras uppdragsgivare samt Hallon.se

Hallon är klart medvetna om denna typ at bedrägerier men han ändå inte spärrat bla tx.nation

Tycker det är konstigt att inte Hallon går ut och varnar och ber sina kunder sätta på kostnadskontrollen. Hur fick du tillbaka dina pengar? Du behövde inte uppge konto eller något sånt? 

Du får välja....antingen via PayPal alt återbetalning till Hallon.se då får du krediterar dina kommande mobilräkningar till fullt belopp justerat. 

Har fått svar från dem nu och de vill att jag lämnar vilket tfn nr ärendet avser, ska man lämna ut det? 

Självklart 

Svara