Besvarat

Webserver?

Jag undrar om det fungerar med att köra Hallon abonnemang som "mottagare" för data (typ som webbserver alltså)?
Jag har en styrning på stugan som jag idag kör Telia men de har tagit bort stödet för inkommande trafik så jag kan inte längre nå min server (RasberryPI) som står där.
icon

Bästa svar av Oskar 5 april 2019, 14:53

Hej @andwaz!

Varmt välkommen till forumet och till oss på hallon!

Superkul att du har hittat hit!😊

Jag förstår absolut att denna typ av serverlösning är väldigt smidig och vi på hallon har ingen spärr på denna typ av trafik.
Däremot är det ingenting som vi kan garantera fungerar eller kan supporta om det skulle uppstå några problem.

Då vi som operatör enbart erbjuder dynamiska IP adresser, alltså att du får en ny IP-adress varje dygn - är det inte helt optimalt att sätta upp serverlösningar med just våra abonnemang.

Du är varmt välkommen att hojta här i tråden om det är några fler frågor som dyker upp.

Allt gott så länge och ha en trevlig helg!
Visa original

5 svar

Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @andwaz!

Varmt välkommen till forumet och till oss på hallon!

Superkul att du har hittat hit!😊

Jag förstår absolut att denna typ av serverlösning är väldigt smidig och vi på hallon har ingen spärr på denna typ av trafik.
Däremot är det ingenting som vi kan garantera fungerar eller kan supporta om det skulle uppstå några problem.

Då vi som operatör enbart erbjuder dynamiska IP adresser, alltså att du får en ny IP-adress varje dygn - är det inte helt optimalt att sätta upp serverlösningar med just våra abonnemang.

Du är varmt välkommen att hojta här i tråden om det är några fler frågor som dyker upp.

Allt gott så länge och ha en trevlig helg!
Dynamisk IP är ju inget problem då RaspberryPI använder DynDNS för att uppdatera IP'n när/om den ändras.
Som Telia förklarade för mig så hade de förändrat något så att man inte hade en publik tillgänglig IP för inkommande trafik (att man alltså delar publik IP med andra) och därför fungerar inte inkommande requests mot IP'n.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen!

Okej, då är jag med.

Vi som operatör kan som sagt inte garantera att det fungerar eller supportera det ifall det skulle bli problem.
Men du har aldrig någon bindningstid eller uppsägningstid här på hallon, så det kan absolut vara värt att testa :)

Allt gott!

Om man kollar vilken IP man tilldelats i sin router så är den exempelvis 100.12.34.56 Gör sedan en uppslagning på https://whatismyipaddress.com/ för att se din publika IP, den kommer att visa något helt annat.

Det kommer aldrig att fungera med dynamisk DNS eftersom det är så.

Det är då man använder DynDNS tjänsten som tillhandahålls av en server på internet där man registrerar sitt ip nummer och ett domännamn, t.ex. “Mitthemma_ip”. Då hänvisar man all utrustning som ska ta kontakt med ditt IP till domänen Mitthemma_ip som då konverteras till ditt aktuella och tillfälliga IP nummer du fått för dagen som den servern håller koll på.

Problemet är att ip numren håller på att ta slut och vissa operatörer använder då IP nummer i sitt nätverk som redan finns använda på annat håll och kannske även serier som inte får användas på internet och som gör att det inte går att nå dom interna IP numren från internet. Då brukar man få ansöka om publikt ip nummer, ibland till en extra månadskostnad, för att få sin utrustning att fungera men ibland kan bli blankt nej beroende på hur teknisk bevandrad personalen är.

Svara