Fråga

WiFi + MMS + Hallon = Fail?

• 21 augusti 2020
  • 5 kommentarer
  • 185 visningar

Hej.

Jag kan ej skicka eller ta emot MMS med Hallon.
Problemet verkar vara relaterat till att WiFi är aktiverat på mobilen i kombination med Hallon som operatör (alternativt Hallons SIM-kort).
APN-konfiguration är bekräftat.

För att testa vidare investerade jag i ett kontantkort från en annan operatör och tankade på detta.
Jag har en backupmobil av samma modell och märke som min vardagsmobil så den kom väl till pass nu.
Konkurrentens SIM-kort installerades i backupmobilen och jag började skicka MMS mellan mobilerna - inga problem med konkurrentens SIM-kort.

Därefter skiftade jag SIM-korten mellan mobilerna och startade om - problemet följde med Hallon-kortet till backupmobilen. Inga problem med den andra mobilen där konkurrentens SIM-kort nu satt.
Med detta test tycker jag att jag uteslutit att felet är relaterat till mobilen.

Jag provade att skifta korten mellan mobilerna flera gånger och noterade att under en kort stund fungerar det även på “Hallon-mobilen” men efter ca en minut så slutar det fungera.
Dvs om jag avaktiverar WiFi på “Hallonmobilen” och sedan aktiverar det igen så fungerar det en kort stund att skicka och ta emot MMS.

Har ni något tips på hur detta kan lösas?
Annars kommer blir det nog byte av operatör då detta problem är lite för irriterande...

5 svar

Hejsan @Slarre!

Har det fungerat innan med MMS eller har det alltid varit så här? Är det oavsett WiFi-nät, alltså om du ansluter dig mot ett annat än det du testat?

Det kan vara något knas med att SIM-kortet inte fungerar som det ska. Du kan beställa ett nytt SIM-kort via Mina sidor för att se om det hjälper.

Tack för svar @Martin .

Nej, det har inte alltid varit så här. Det fungerade bra första tiden som Hallonkund.
Under en period vid ett tidigare tillfälle hade jag samma problem men det försvann automagiskt.
Jag kan tyvärr inte dra mig till minnes när det skedde tidigare eller när det slutade fungera senast.

Din kommentar gav mig ändå uppslag för ytterligare test, återkommer om det ger något.
Annars kan jag beställa ett nytt kort och se om det hjälper innan jag byter operatör.

Edit: Det spelar ingen roll vilket WiFi-nät. Ska även prova om felet finns med WiFi aktiverat utan att vara inloggad på WiFi...

Mvh.

Tack för svar @Martin .

Nej, det har inte alltid varit så här. Det fungerade bra första tiden som Hallonkund.
Under en period vid ett tidigare tillfälle hade jag samma problem men det försvann automagiskt.
Jag kan tyvärr inte dra mig till minnes när det skedde tidigare eller när det slutade fungera senast.

Din kommentar gav mig ändå uppslag för ytterligare test, återkommer om det ger något.
Annars kan jag beställa ett nytt kort och se om det hjälper innan jag byter operatör.

Vill bara dubbelkolla också så att du har mobildata igång på mobilen? MMS går nämligen över mobilnätet och kan inte skickas över WiFi som exempelvis iMessage, WhatsApp och andra meddelandetjänster kan.

Japp, mobildata är igång.

Ska göra nya tester ikväll och kommer hålla ett öga på om det avaktiveras.

Japp, mobildata är igång.

Ska göra nya tester ikväll och kommer hålla ett öga på om det avaktiveras.

Toppen! Hojta till hur det gick. :slight_smile:

Svara