Besvarat

WiFi-samtal prioriteras inte när jag ringer

Hej,

I vår lägenhet så har vi som så många andra urkass täckning pga tjocka betongväggar och välisolerade fönster. Jag aktiverade WIFI-samtal samma dag som jag fick informationen om att det var möjligt.

Men nu till problemet som jag upplever. Min iPhone SE prioriterar fortfarande 3G-täckningen trots att jag bara har 2 staplar i 3G-täckning i lägenheten och att folk jag pratar i telefon med klagar på hack i samtalen. Därför menar jag på att tröskeln för att WIFI-samtal skall kicka in är felaktigt definierad.

Har ni möjlighet att omdefiniera dessa trösklar så att WIFI-samtal prioriteras redan vid mindre eller lika med 3 staplar i 3g-täckning?

mvh

Charlie

icon

Bästa svar av Axel 5 december 2019, 13:53

Hejsan @cwurfel,

Superkul att du har hittat hit till forumet, självklart kommer vi att reda ut detta!

Det är dessvärre inte möjligt att få WiFi-samtal att prioriteras över vanliga samtal, men något som du kan pröva att göra är att ringa ett WiFi-samtal när du har din mobildata avstängt. Om du fortfarande upplever att det hackar så kan det vara så att det är något krångligt med din telefon. iPhone SE stödjer WiFi-samtal, men det kan vara så att inställningarna i själva mobilen inte är uppdaterade till den senaste iOS versionen. Det kan också vara att WiFi signalen helt enkelt är för svag i jämförelse med ditt 3G vilket då gör att din telefon prioriterar 3G täckningen för samtalet. 

Om det är så att du skulle behöva mer hjälp är du välkommen att hojta till. 

Ha en fin dag! :blush:

Visa original

5 svar

Användarnivå 3
Emblem +2

Hejsan @cwurfel,

Superkul att du har hittat hit till forumet, självklart kommer vi att reda ut detta!

Det är dessvärre inte möjligt att få WiFi-samtal att prioriteras över vanliga samtal, men något som du kan pröva att göra är att ringa ett WiFi-samtal när du har din mobildata avstängt. Om du fortfarande upplever att det hackar så kan det vara så att det är något krångligt med din telefon. iPhone SE stödjer WiFi-samtal, men det kan vara så att inställningarna i själva mobilen inte är uppdaterade till den senaste iOS versionen. Det kan också vara att WiFi signalen helt enkelt är för svag i jämförelse med ditt 3G vilket då gör att din telefon prioriterar 3G täckningen för samtalet. 

Hejsan @cwurfel,

Detta stämmer väl ändå inte riktigt? Det är operatören/simkortet som styr om mobilen FÅR/KAN visa det “extra ALTERNATIVET för prio ordningen” för Wifi-Call/LTE samtal under inställningarna för WiFi-Call. Har operatören inte tillåtet (eller ställt in detta) så visar tex inte android det alternativet.

Det skulle vara perfekt om ni aktiverade/uppdaterade den funktionen som gör att vi tillåts ställa in de extra inställningarna i våra mobiler som de annars inte visar utan er tillåtelse.
Det skulle bara vara bra reklam för er då “täckningen” för alla genast blir mycket mycket bättre.

Tack på förhand

Tillsvidare kan man anvönda Android appen https://play.google.com/store/apps/details?id=com.widget7.wifi.calling&hl=en för att ställa in prioriterings ordningen. Dvs tvinga fram ovan beskrivda inställningsalternativ.

Ps. Ta bort appen sen då den innehåller reklam och ligger i bakgrunden.

Jag upplever samma problem med min iPhone SE (2020). Hur kan jag ordna med uppdatera inställningar på telefonen som ni rekommenderar?

Det är dessvärre inte möjligt att få WiFi-samtal att prioriteras över vanliga samtal,

Har dubbla SIMkort i min Samsung.

Jobbabbonemanget från Weblink har alternativen:

WI-FI prioriterat

Mobilnät av

Av

medan Hallon har alternativen:

Av

Varför kan man inte prioritera Wi-Fi hos Hallon?

Provade att plocka ut Weblink-kortet och flytta över Hallon till det facket utan skillnad så det är inte telefonen.

Björn

Svara

Static Template