⚠️ Ingen mottagning i utlandet?

Användarnivå 6
Emblem +8
  • hallonmedarbetare
  • 2158 kommentarer

Äntligen landat, åh så härligt! :beach:Du tar upp telefonen för att kolla temperaturen och kommande väder. Men vad nu? Ingen mottagning? Vad är det som kan vara fel?

När din telefon inte fungerar i utlandet kan det vara en del olika saker som strular till det. Vi har listat vanliga anledningar till att det inte fungerar och hur du åtgärdar det här.

Telefonen hittar ingen operatör

Ibland kan det vara så att telefonen på egen hand inte lyckas hitta en operatör eller ett nät att koppla upp sig emot. Nedan ser du hur du går till väga på Android och iPhone för att söka efter en operatör manuellt. Du kan då välja operatör i listan tills att du hittar en som fungerar.

Apple

Android

Huawei

9 svar

Så om man är utomlands kan man då välja vilket nätverk man vill?

Kan det leda till någon kostnad om man väljer fel?
Användarnivå 6
Emblem +8
Så om man är utomlands kan man då välja vilket nätverk man vill?

Kan det leda till någon kostnad om man väljer fel?

Hejsan @Naranja,

Tack för en bra fråga!

Det spelar ingen roll vilken operatör du väljer när du är i utlandet. De operatörer vi inte har ett avtal med kommer du inte kunna ansluta till alls. 😊

Ha en riktigt trevlig helg!
Aktivera roaming!
Användarnivå 6
Emblem +8
Aktivera roaming!

Hejsan @Smaragd!

Upplever du problem med roaming på ditt abonnemang eller dylikt? Återkom så hjälper jag dig vidare!
Okej men vad gör man om man redan är i utlandet då?? Och inte inaktiverade kostnadskontroll innan man åkte? Jag har flyttat till Edinburgh idag och ska inte åka hem på ett bra tag men behöver ju ha ett abonnemang liksom.
Användarnivå 6
Emblem +8
Okej men vad gör man om man redan är i utlandet då?? Och inte inaktiverade kostnadskontroll innan man åkte? Jag har flyttat till Edinburgh idag och ska inte åka hem på ett bra tag men behöver ju ha ett abonnemang liksom.

Hej @Filippa Morner!

Jag har besvarat ditt andra inlägg. 😊
Hej!

Jag har ganska nyligen landat i England, och då fungerade allt bra. Jag var sedan tvungen att byta från abonnemang till kontantkort, och efter det har jag inte haft någon teckning. Jag följde stegen i artikeln, men alla operatörer var "förbjudna" utom en som inte gick att ansluta till. Vad ska jag göra?
Hej!

Jag har ganska nyligen landat i England, och då fungerade allt bra. Jag var sedan tvungen att byta från abonnemang till kontantkort, och efter det har jag inte haft någon teckning. Jag följde stegen i artikeln, men alla operatörer var "förbjudna" utom en som inte gick att ansluta till. Vad ska jag göra?

Hejsan!

Våra kontantkort fungerar endast nationellt hemma i Sverige om du bytte till ett av våra och tog med dig det till England. Om det är ett kontantkort från en annan operatör och det står förbjudet låter det som att din mobil är operatörslåst till oss (Tre). I sånt fall kan du låsa upp den här.

Jag får inte telefonen att fungera i Polen.Mobildata är på  Dataroaming är avaktiverad.

Ska jag ha dataroamingen aktiverar då fungerar det. Min frus telefon fungerar  utan  dataroaming.Båda har vi Hallons abonemang.

Svara

Static Template