Felaktigt SMS om roaming

• 6 oktober 2019
  • 1 svar
  • 173 visningar

• Nykomling
  • 2 kommentarer
Hej,
Trots att jag har data-roaming inaktiverat på min iPhone får jag alltid meddelande om att jag "börjat surfa" i annat land. Detta fick jag t.ex., nu för några minuter sedan:

"Hej, du har nu börjat surfa i Förenade Arabemiraten och använder datatrafik från din mobil. Vi vill göra dig uppmärksam om att det i Förenade Arabemiraten kostar 5 kr/MB inkl. moms. Det finns ett automatiskt kostnadstak på 525 kr inkl. moms när du surfar i utlandet, om du inte har inaktiverat det via vår Kundservice.
Hälsningar, dina vänner på hallon."

Detta trots att data-roaming är avstängt på min telefon. Jag misstänker att Hallon skickar ut dessa bara telefonen registrerar på annat nät, oavsett om data används eller inte. Om så, borde SMS:et uppdateras då det felaktigt står att jag använder datatrafik. Kan Hallon hjälpa till här?

1 svar

Hejsan @MKMK!

Det kan mycket väl hända att SMSet om dataroaming triggas felaktigt. Det ska endast triggas när man faktiskt använder sig av mobildata utomlands; men utanför hemnätet är det inte omöjligt att informationen översätts fel vilket kan skapa dessa situationer. Det är däremot inget som debiteras ifall det kommer felaktigt, då det kräver att det faktiskt sker användande (i detta fall dataroaming).

Således du inte har dataroaming igång i mobilen kan inte SIM-kortet använda mobildata utanför hemnätet.

Svara

Static Template