Privat
Företag
Besvarat

Ingen täckning i Italien

Jag har just varit en vecka i Italien. Hade avaktiverat “Spärra betaltjänster samt samtal från Sverige” före resan. När jag kom dit blev jag uppkopplad till operatören I WIND. Telefonen visade dock dålig täckning (1 markering av 4). 

Jag försökte byta operatör men det gick inte att hitta någon annan.

I praktiken hade jag noll täckning, även i större städer som Palermo och Cefalu:

• Försökte ringa min partner som var i samma rum, men ingen signal gick fram.
  • Min partner försökte ringa mig men kom till röstbrevlådan, lämnade då ett meddelande. Aviseringen (sms) om meddelande i röstbrevlådan kom till mig 12 timmar senare, då jag landat i Sverige.
  • Surf utan wifi var inte möjligt.
  • Ett meddelande skickades till mig via WhatsApp. Det kom fram efter ett dygn, då jag landat i Sverige.

Jag har noga läst igenom forumet och kan inte se annat än att att surf och sms ska fungera, och att man ska kunna ringa till/ta emot samtal från svenska nummer som är i samma land. Så är det alltså inte. V.v. förklara.

icon

Bästa svar av Anonymous 31 October 2019, 16:05

Visa original

12 svar

Hejsan @Lars K!

Vart i Italien var du och din partner? Det låter nästan som att det inte var optimal täckning där ni befann er apropå när du sökte efter andra operatörer så dök ingen upp. Hade din partner bättre täckning än dig eller satt ni i samma båt?

I övrigt gällande surf, hade du dataroaming igång i din mobil? Det krävs för att surfa med mobildata utanför hemmanätet här i Sverige nämligen.

Hej Martin,

Vi var i Cefalú, en medelstor stad på Sicilien. Min partner, som har Telenor och likadan telefon som jag, hade bra täckning. Inte heller på flygplatsen i Palermo hade jag täckning.

Jag hade dataroaming på.

Hej Martin,

Vi var i Cefalú, en medelstor stad på Sicilien. Min partner, som har Telenor och likadan telefon som jag, hade bra täckning. Inte heller på flygplatsen i Palermo hade jag täckning.

Jag hade dataroaming på.

Ok, vet du om din partner också var uppkopplad mot WIND då eller mot någon annan operatör? Just i Italien brukar jag i första hand rekommendera 3Italien (systeroperatör till svenska Tre, dom går under samma franchise) som val av nät, men dom dök alltså aldrig upp för dig?

Min partner var uppkopplad mot Vodafone. 
Jag lyckades alltså inte hitta någon operatör alls. Klickade bort automatiskt val av nätverk, varpå telefonen sökte under flera minuter. 

Min partner var uppkopplad mot Vodafone. 
Jag lyckades alltså inte hitta någon operatör alls. Klickade bort automatiskt val av nätverk, varpå telefonen sökte under flera minuter. 

Har det fungerat i andra länder om du besökt något med hallon SIM-kortet i mobilen? Det är lite svårt att nu i efterhand felsöka om problemet har varit kopplat till enheten SIM-kortet använts i, SIM-kortet själv eller det utländska nätet.

Det bästa hade varit om du bytte plats på SIM-kort med din partner för att korstesta och utesluta vart felet sitter om du skulle stöta på något liknande i framtiden.

Jag kikade med berörd avdelning internt för roaming ifall det varit något allmänt problem under tiden du var i Italien men det har sett fint ut.

I juni reste jag runt i Irland, både Nordirland och republiken. Där fungerade det utmärkt, både i städer och på landsbygd. Så det är nog inget fel på sim-kort eller min iPhone. 

I juni reste jag runt i Irland, både Nordirland och republiken. Där fungerade det utmärkt, både i städer och på landsbygd. Så det är nog inget fel på sim-kort eller min iPhone. 

Hmh, det enda jag kan tänka mig som kan hjälpa ifall du skulle stöta på det i framtiden skulle vara att testa nollställa nätverket i mobilen, utöver att korstesta då om möjligheten finns.

Att nollställa nätverket kan hjälpa mobilen med diverse nätrelaterade problem som man kan stöta på, även utomlands. 

Hur gör man för att nollställa nätverket?

Hur gör man för att nollställa nätverket?

Om du har en iPhone gör du det genom att gå in i 

1. Inställningar
  2. Allmänt
  3. Nollställ (Näst längst ned)
  4. Nollställ nätverk

Obs! Sparade WiFi-lösenord försvinner när man gör detta, men meddelanden, bilder, kontakter m.m. påverkas inte.

Tack Martin, jag ska testa det nästa gång problemet uppstår. Men är du säker på att andra Hallon-användare har bra täckning på Sicilien via operatören WIND?

Tack Martin, jag ska testa det nästa gång problemet uppstår. Men är du säker på att andra Hallon-användare har bra täckning på Sicilien via operatören WIND?

Ja, alltså då det är inom EU så går det under Roam IV (EU-roaming) så det är inget som ska begränsas på sånt sätt för kunder hos operatörer inom EU emellan. Varken vi eller vår systeroperatör Tre har hört att det ska vara något allmänt problem med WIND eller någon annan operatör i Italien vid roaming.

Det märkliga som jag tycket var ju att inga andra operatörer än WIND kom upp när du sökte nät manuellt - så det kan ju ha varit något i mobilen eller SIM-kortet; eller något emellan, som ställde till det för dig och kan eventuellt gå att lösa genom att nollställa nätverket.

Hej! Min son är på Sardinien. Ska jag tillåta satellit-roaming på hans abonnemang för att han ska kunna ringa och SMS:a mig och för att kunna surfa? Måste jag också stänga av kostnadskontrollen? Vi är båda Hallonkunder. Tacksam för svar.

Kommentera