Besvarat

Kostnadskontroll i utlandet

Jag måste använda mitt simkort, är i Tyskland och stängde inte av KOSTNADSKONTROLL i förväg.
ska jag beställa nytt simkort?

[Redigerat] - Vi har ändrat titeln på ämnet för att det ska spegla innehållet bättre
icon

Bästa svar av Tor 5 november 2018, 09:40

Hej @Yohannes.

Varmt välkommen till forumet! :)

Jag förstår.

Då behöver du inaktivera kostnadskontrollen på Mina sidor och sedan starta om telefonen. Därefter behöver du söka nät manuellt i telefonen (observera att du måste välja ett annat nät än det du använder för närvarande) och starta om telefonen ytterligare en gång.

Ha en fin dag! 🙂
Visa original

27 svar

Användarnivå 4
Emblem +2
Hej @Yohannes.

Varmt välkommen till forumet! :)

Jag förstår.

Då behöver du inaktivera kostnadskontrollen på Mina sidor och sedan starta om telefonen. Därefter behöver du söka nät manuellt i telefonen (observera att du måste välja ett annat nät än det du använder för närvarande) och starta om telefonen ytterligare en gång.

Ha en fin dag! 🙂
Hej , vi befinner oss i Spanien och min dotter saknar täckning ?
Varför ska det inte funka enkelt utomlands?
Hej!
Jag åkte på semester och glömde helt TT avaktivera kostnadskontroll innan jag åkte. Kan ni hjälpa mig att fixa det i efterhand så jag kan ringa och sånt?

Mvh
Ellinor
Hur i helvete kan man ha utbildning i 2 dagar och stänger chatten ? Skickade även via mail med svaret 1-2 dagar återkoppling . Är utomlands och kan inte använda mobilnätet här pga av att avblockeringen av utlandssamtal inte funkar när jag gör det på mina sidor. KATASTROF tjänst!!!
Hej! Jag befinner mig på Bali och försöker ringa mitt försäkringsbolag men det går inte ens några signaler innan samtalet klickas ner. Vad för fel?
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej!
Jag åkte på semester och glömde helt TT avaktivera kostnadskontroll innan jag åkte. Kan ni hjälpa mig att fixa det i efterhand så jag kan ringa och sånt?

Mvh
Ellinor

Hej @Ellinorkyrk!

Varmt välkommen till forumet.

Jag ber verkligen om ursäkt för det sena svaret, men jag flyttade din fråga till den här tråden då du kan se svaret på din fråga här ovanför.

Allt gott!
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej , vi befinner oss i Spanien och min dotter saknar täckning ?
Varför ska det inte funka enkelt utomlands?

Hej @Sony!

Jag ber verkligen om ursäkt för det sena svaret, men jag flyttade in din fråga i den här tråden då det låter som att din dotters abonnemang har en kostnadskontroll på sig.

Har ni möjlighet att kika här ovanför för att se om det löser problemet?
Användarnivå 4
Emblem +5
Hur i helvete kan man ha utbildning i 2 dagar och stänger chatten ? Skickade även via mail med svaret 1-2 dagar återkoppling . Är utomlands och kan inte använda mobilnätet här pga av att avblockeringen av utlandssamtal inte funkar när jag gör det på mina sidor. KATASTROF tjänst!!!

Hej @mickekarla!

Varmt välkommen till forumet, det är superkul att du har hittat hit.

Jag ber verkligen om ursäkt för det sena svaret och det är så klart jättetråkigt att du har haft en negativ upplevelse med våra tjänster.

Jag flyttade din fråga till den här tråden då det låter som att ni hade kostnadskontrollen på när ni anlände till där ni befinner er nu.

Den här tråden visar en workaround som ibland fungerar när man är i utandet, jag hoppas den fungerar även för er.

Återkom gärna om det uppstår fler frågor eller oklarheter.

Allt gott!
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej! Jag befinner mig på Bali och försöker ringa mitt försäkringsbolag men det går inte ens några signaler innan samtalet klickas ner. Vad för fel?

Hej @Rickard wes!

Varmt välkommen till forumet, det är superkul att du har hittat hit.

Jag ber verkligen om ursäkt för det sena svaret, men jag slog ihop din fråga till den här tråden då du kan hitta hur du gör för att lösa problemet.

Hoppas du får en fin fortsatt vistelse i Bali!
Funkar inte. Hade samtalskontroll aktiv men stängde av den, men funkar fortfarande inte
Användarnivå 4
Emblem +5
Funkar inte. Hade samtalskontroll aktiv men stängde av den, men funkar fortfarande inte

Hej @Dahla78!

Jag flyttade din fråga till den här tråden, du kan se ovanför hur du går tillväga.

Allt gott!
Hej!
Jag har nyligen bytt till Hallon, men nu fungerar mitt abonnemang inte. Just nu är jag pa semester i Tyskland. Det gäller abonnemang 07XXXXXX. Kan ni kolla?

mvh
Johannes Rid

[Redigerat] - Ämnets text har redigerats då delar inte följde våra riktlinjer
Hej! Befinner mig i Marbella och lyckas inte komma ut på internet via mobildata, samma sak gällde i Malaga igår. Har datarouming på, mobildata är på och har mycket surf kvar i potten. Vad kan jag göra för att lösa detta?
Tack på förhand. Mvh Hugo
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej!
Jag har nyligen bytt till Hallon, men nu fungerar mitt abonnemang inte. Just nu är jag pa semester i Tyskland. Det gäller abonnemang 07XXXXXX. Kan ni kolla?

mvh
Johannes Rid

Ämnets text har redigerats då delar inte följde våra riktlinjer

Hej @Johannes Rid!

Varmt välkommen till forumet och till oss på hallon!

Jag flyttade din fråga hit då det låter som att det kan vara kostnadskontrollen som är i görningen, har du möjlighet att kika här ovanför hur du går tillväga? :)

Allt gott!
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej! Befinner mig i Marbella och lyckas inte komma ut på internet via mobildata, samma sak gällde i Malaga igår. Har datarouming på, mobildata är på och har mycket surf kvar i potten. Vad kan jag göra för att lösa detta?
Tack på förhand. Mvh Hugo

Hej @Fluga7!

Varmt välkommen till forumet!

Jag flyttade din fråga hit då det låter som att du kanske har kostnadskontrollen aktiverad på ditt abonnemang. Om det är så, kan du se här ovanför hur du går tillväga.

Allt gott!
Hej
Jag befinner mig för närvarande i Polen och skall vara ute i några veckor i olika europeiska länder. Tyvärr fungerar inte mitt abonnemang. Jag ser här att jag ställt in på kostnadskontroll, tydligen för länge sedan. Detta är första gången som detta händer att man inte kan ringa eller skicka SMS utomlands. Tyvärr ej heller använda internet om jag inte kopplar upp mig mot Wifi.

Finns det något ni kan hjälpa mig med så det blir användbart?

Undrar Eva Ramström
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej
Jag befinner mig för närvarande i Polen och skall vara ute i några veckor i olika europeiska länder. Tyvärr fungerar inte mitt abonnemang. Jag ser här att jag ställt in på kostnadskontroll, tydligen för länge sedan. Detta är första gången som detta händer att man inte kan ringa eller skicka SMS utomlands. Tyvärr ej heller använda internet om jag inte kopplar upp mig mot Wifi.

Finns det något ni kan hjälpa mig med så det blir användbart?

Undrar Eva Ramström

Hej @Evaramstrom!

Jag flyttade din fråga hit då du kan se hur du går tillväga här ovanför.

Allt gott!
Jag missade det faktum att man behövde avaktivera kostnadskontroll INNAN man åkte utomlands. Internet skulle vara mycket bra att ha just nu, så jag undrar om det finns något sätt att aktivera det när jag redan är utomlands? Är i england för tillfället om det gör någon skillnad.
Användarnivå 4
Emblem +5
Jag missade det faktum att man behövde avaktivera kostnadskontroll INNAN man åkte utomlands. Internet skulle vara mycket bra att ha just nu, så jag undrar om det finns något sätt att aktivera det när jag redan är utomlands? Är i england för tillfället om det gör någon skillnad.

Hej @Davva!

Jag flyttade din fråga hit, då du kan se hur du går tillväga här ovanför.

Ha en fin dag!
Hej!

Jag har provat att stänga av kostnadskontrollen, manuellt valt ett annat nätverk och startat om mobilen men det funkar fortfarande inte. Vad ska jag göra eller ännu bättre går det att ni kan fixa detta?

Tacksam för snabbt svar!
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @PhilipES!

Det är verkligen supertråkigt att höra att det inte fungerar för dig.

Vi håller i dagarna på att uppdatera vår kostnadskontroll vilket gör att roamingen ska fungera inom EU/EES även om man har kostnadskontrollen på.

Däremot gör vi detta i stötar vilket gör att alla kunder inte aktiveras samtidigt.
Förhoppningsvis kommer det hoppa igång för dig, men det kan dessvärre vara så att den gamla kostnadskontrollen har spökat till det för dig den här gången.

Framöver kommer detta dock inte att kunna ske igen.

Ha en fin dag!

Hello,

I am outside of EU/EEA, and my roaming is off; cost control is on. Yet my last invoice is over my package (7 times higher). How can I fix it, at least from now on?

Best regards,

Seda

Användarnivå 6
Emblem +8

Hello,

I am outside of EU/EEA, and my roaming is off; cost control is on. Yet my last invoice is over my package (7 times higher). How can I fix it, at least from now on?

Best regards,

Seda

Hi! 

The cost control has been updated to not block roaming - since it caused som issues for a lot of customers. The information is available on my pages and here on the community.

If you don’t want any extra fees you need to turn off roaming in your cell phone settings. 

As I mentioned in my comment, my roaming was already off before I was outside of the EU. 

Användarnivå 6
Emblem +8

As I mentioned in my comment, my roaming was already off before I was outside of the EU. 

Okay, and you did not call och send messages at all?

Svara

Static Template