Privat
Företag
Besvarat

Kostnadskontroll vid resa utanför EU/EES

• 15 October 2023
  • 2 kommentarer
  • 360 visningar

• Nykomling
  • 3 kommentarer

Kommer att resa till land utanför EU/EES om någon vecka .

Kommer att köpa SIMkort lokalt för surf och möjlighet att ringa där.

Kostnadskontroll påslaget, mobilsvar avstängt.

Med iPhonen inställd med det lokala SIM-kortet som primärt SIM och mobildata avstängt på mitt Hallon E-SIM är jag då säker mot extra debitering?

Kan jag ta emot SMS på mitt Svenska nummer gratis? Ser inte kostnad för att ta emot SMS i utlandsprislistan.

Tack för hjälp att reda ut vad som gäller.

icon

Bästa svar av Martin 19 October 2023, 16:39

Visa original

2 svar

Halloj @LDag!

Du tänker helt rätt! 😊 Precis så här brukar jag göra när jag är i Thailand, vilket är väldigt smidigt om man använder eSIM.

Gällande SMS stämmer det också att det inte kostar något att ta emot, endast att skicka. Tänk dock på att om du har iMessage så går det över surf, så du kan skicka iMessage meddelanden utan att det kostar något om du har surf genom ett lokalt SIM. Detta gäller även för FaceTime. 😊

Hoppas du får en trevlig resa!

MVH,
Martin
Community Manager

Tyvärr fungerade det inte. Trots inställning enligt ovan och inställt att det inte skulle gå att byta till  surf på mitt svenska HallonSIMkort fick jag efter några dagar meddelande om att jag börjat surfa på det i alla fall. Han bli 146 kb innan jag snabbt stängde ner HallonSIMkortet helt - men kunde ju därefter inte heller ta emot SMS från Sverige. Den lilla surf som blev kostade 37,50! Tur att jag uppmärksammade och stängde av helt. Annars hade det blivit mycket dyrt. Vad kan ha hänt?

Kommentera