Besvarat

Priser Storbritannien till Sverige

• 23 September 2021
  • 6 kommentarer
  • 212 visningar

Min dotter har mobilabonnemang Student 8 GB, och är i Storbritannien. Vad kostar det att ringa från Storbritannien till Sverige? 

Enligt https://www.hallon.se/utlandspriser/storbritannien kostar det ”som i Sverige” men jag är osäker på hur det skall tolkas. 

Innebär det att det är gratis eftersom det är fria samtal med abonnemanget, eller kostar det tex 0.75 kr/min till mobil eftersom det är priset som anges från Sverige till Storbritannien enligt länk ovan? På samma vis, är MMS gratis eller kostar det 3,50 kr/st?

Med vänlig hälsning,

Anders 

icon

Bästa svar av Martin 29 September 2021, 09:51

Visa original

6 svar

Hejsan @Anders Ö:relaxed:

Denna bubbla på vår sida för utlandspriser gäller för samtal till Storbritannien från Sverige: 

SMS från Sverige till hela världen är gratis i alla hallonabonnemang, och samtal till annan mobil i Storbritannien är 0,75 kr/min, 0,35 kr/min till fastnätet och ett MMS är 3,50 kronor styck. Inga öppningsavgifter. :relaxed:

Väl i Storbritannien gäller EU roaming, mer om det hittar du här på vår hemsida.

Hejsan @Anders Ö:relaxed:

Denna bubbla på vår sida för utlandspriser gäller för samtal till Storbritannien från Sverige: 

SMS från Sverige till hela världen är gratis i alla hallonabonnemang, och samtal till annan mobil i Storbritannien är 0,75 kr/min, 0,35 kr/min till fastnätet och ett MMS är 3,50 kronor styck. Inga öppningsavgifter. :relaxed:

Väl i Storbritannien gäller EU roaming, mer om det hittar du här på vår hemsida.

Men Storbritannien är ju varken med i EU eller i EES. Hur hänger det ihop? Är det en gammal rest? När tar ni bort den prissättningen?

Men Storbritannien är ju varken med i EU eller i EES. Hur hänger det ihop? Är det en gammal rest? När tar ni bort den prissättningen?

Det stämmer! Storbritannien är dock ett undantag eftersom dom var med i EU när EU roamingen infördes. Jag har inte hört något om att det kommer att ändras inom närmsta tid, men ifall det skulle ske kommer vi givetvis uppdatera våra kunder om förändringen. :slight_smile:

Hej @Martin

Ok tack, då är det tydligt att Storbritannien räknas som EU kostnadsmässigt med Hallon abbonemang. Du hänvisar till http://hallon.se/eu där det står ”Du kan även ringa och skicka SMS/MMS till Sverige eller andra EU/EES-länder utan extra kostnader, du betalar samma pris som hemma i Sverige.”. 

Tyvärr är jag fortfarande osäker på vad ”som hemma i Sverige” betyder, eftersom det antingen kan vara ”som inom Sverige” eller ”som i Sverige där det kostar att ringa o skicka MMS från Sverige till Storbritannien” enligt din bild i tidigare svar. Jag tror jag skall förstå det som ”inom Sverige” dvs när man är i Storbritannien är det:

A) gratis att ringa till Sverige, samt

B) skicka sms och MMS är gratis från Storbritannien till Sverige.

Har jag förstått det rätt?

Om inte så skull jag uppskatta om du i klartext kan skriva ut vad det kostar istället för att hänvisa till andra hemsidor.

Stort tack på förhand, hälsar Anders.

[...] Jag tror jag skall förstå det som ”inom Sverige” dvs när man är i Storbritannien är det:

A) gratis att ringa till Sverige, samt

B) skicka sms och MMS är gratis från Storbritannien till Sverige.

Har jag förstått det rätt? [...]

Du har förstått det alldeles korrekt! :slight_smile: Bilden jag hade med i mitt tidigare svar avser kostnader för användande från Sverige till Storbritannien. Väl i Storbritannien gäller EU roaming vilket betyder att du kan använda ditt abonnemang som hemma i Sverige; alltså ringa, SMS:a & MMS:a. Surf ingår också, dock i en begränsad mängd utomlands inom EU/EES. Du kan se hur mycket EU surf du har i ditt abonnemang på vår hemsida jag länkade till innan.

Apropå hemsidor har jag en sista som har väldigt matnyttig information ifall du vill läsa vidare om EU roaming. Du hittar den här på EU’s hemsida för roaming i andra EU/EES länder:wink:

Tack @Martin! Nu har jag fått svar på mina frågor, och bra länk om EU-roamingsregler. Hälsar, Anders

Svara

Static Template