Besvarat

Problem med abonnemanget i Spanien

Hej,

har rest genom Europa i några dagar och telefonen har fungerat både i Tyskland, Frankrike och även i början av Spanien, men nu fungerar den inte att ringa på längre när jag är nere i Malaga? Varför inte? Vad skall jag göra. Detta är ju skräp...

mvh Carina

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till utland
icon

Bästa svar av Oskar 18 juni 2019, 10:10

Hej @Citron60!

Varmt välkommen till forumet & tack för din fråga!

Jag förstår absolut din frustration och man vill ju så klart kunna nyttja sitt abonnemang utomlands.

Då det verkar ha fungerat i flera olika länder för dig, så är det inte någon systeminställning eller dylikt som spökar.

Dessvärre låter det som att det kanske är en pågående driftstörning hos en utav de spanska operatörerna som vi har avtal med eller något i den stilen.

Om det finns mer än en operatör som vi har avtal med i ditt område, kan du testa att söka nät manuellt i din telefon.

Du ska då få upp alla tillgängliga operatörer och du kan då välja mellan dessa. Förhoppningsvis fungerar det för dig!

Ha en fin dag!
Visa original

8 svar

Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Citron60!

Varmt välkommen till forumet & tack för din fråga!

Jag förstår absolut din frustration och man vill ju så klart kunna nyttja sitt abonnemang utomlands.

Då det verkar ha fungerat i flera olika länder för dig, så är det inte någon systeminställning eller dylikt som spökar.

Dessvärre låter det som att det kanske är en pågående driftstörning hos en utav de spanska operatörerna som vi har avtal med eller något i den stilen.

Om det finns mer än en operatör som vi har avtal med i ditt område, kan du testa att söka nät manuellt i din telefon.
Du ska då få upp alla tillgängliga operatörer och du kan då välja mellan dessa. Förhoppningsvis fungerar det för dig!

Ha en fin dag!
Samma här felanmälde till kundtjänst som efter en hel del följdfrågor skickade vidare till Hallons IT-avdelningen. Inväntar svar.

Jag är i spanien.
Går ej att ringa svenska nummer.
***Provat alla spanska-operatörer via roaming, Moviestar, Orange eller YOIGO.***

Men provat fram och tillbaks på mina sidor kring olika spärrar så fort jag tar bort spärr för utlandsamtal/betalsamtal via ”mina sidor”och startar om telefon så fungerar det.

Lägger jag till spärren och ringer svenska mobilnummer (070) eller svenska nummer 08 så får jag meddelande på svenska att denna option är ej tillgänglig. Provat med alla spanska operatörer via roaming och får samma felmeddelande, ibland även meddelande på engelska när det kommer ett meddelande direkt från operatören men oftast på svenska.

Meningen är att kostnadskontrollspärren ska vara aktivt inom EU och då ska det gå att ringa Svenska-nummer. Detta ska ha ändrats för ca 1 månad sedan men fungerar helt enkelt inte, iaf inte i Spaninen med varken Moviestar, Orange eller YOIGO.

Man ska inte behöva inaktivera kostnadskontroll inom europa för att kunna ringa svenska nummer.
så hoppas man löser detta så man slipper inaktivera.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Greenlight!

Precis som du är inne på, så har vi förändrat i hur vår kostnadskontroll fungerar.
Den spärrar alltså inte utlandsanvändning inom EU/EES alls även om den är aktiverad.

Det jag skulle vilja dubbelkolla med dig är huruvida du ringer +4670 osv istället för 070?
Samma sak för 08 numren, alltså att du ringer +468 osv.

Blir det någon skillnad då?

Fungerar det i övrigt att surfa när du är uppkopplad på det spanska nätet, eller står det ingen service i din telefon?
Hej Oskar @Oskar

Det jag skulle vilja dubbelkolla med dig är huruvida du ringer +4670 osv istället för 070?

Svar: Ringer såklart alltid med + 4670 / + 4673 / + 468.
Men som jag var inne på när kostandskontroll är inaktivt fungerar det igen. Jag ringer självklart med samma preffix när jag kört de olika testfallen.

Fungerar det i övrigt att surfa när du är uppkopplad på det spanska nätet, eller står det ingen service i din telefon?

Svar:
Det går att surfa utan några som helst problem. Både via 3G och 4G.
Notera att det är intressant att jag även befinner mig i Spanien som trådskaparen verkar befinna sig i.
Jag är i Gran Canaria nu.
Operatörerna syns hela tiden: Orange, Moviestar, YOIGO.
@Oskar Din kollega ska ha däremot skickat vidare till IT-avdelning för felsökning. PM:a mig ifall du vill ha kontaktuppgifter för att följa upp.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen @Greenlight!

Vi på forumet hanterar inte ärendet som innefattar personuppgifter, utan kundansvarige som har lagt ärendet vidare kommer återkomma till dig så fort som hen får svar.

Hoppas de kan se vad som är felet och att det går snabbt att korrigera.

Ha en fin dag!
@Oskar

Hej,

ingen fara på taket jag kan alltid inaktivera kostnadskontroll samt starta om telefonen när jag är i Spanien och vill ringa svenska-nummer så fungerar det.

Tänkte mest om ni var nyfiken/ville se en röd tråd då det är fler som har problem med att kostnadskontrollen som skulle förändras och fungera inom europa när man ringer svenskanummer även om man har det aktiverat inte fungerar som tänkt / aldrig ändrats i vissa länder.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen!

Det är absolut information som vi gladeligen tar emot.

I och med att felanmälan ligger så har rätt avdelning fått detta tillhanda och jag kommer så klart se till att följa upp med din feedback även härifrån.

Ha det fint!

Svara

Static Template