Roaming på fartyg & flyg

Användarnivå 6
Emblem +8
  • Community Manager
  • 1593 kommentarer
Vad är egentligen satellitroaming och när är det aktuellt? Blir du verkligen uppkopplad mot en satellit? 👽

När du kopplas upp mot satellit innebär det att där du befinner dig har du inte möjlighet att koppla upp dig mot ett vanligt nationellt mobilnät.

Detta är vanligt när du är på ett fartyg eller flyg, och inte är tillräckligt nära vanliga nationella master. Då kopplas du istället upp mot en satellit, så att du kan hålla fortsatt kontakt med omvärlden.

Satellitroaming innebär lite andra priser än de du hittar i vår utlandsprislista, och du får såklart ett SMS med vilka priser som gäller och information om att du nu är uppkopplad mot satellit.

Det kan innebära en ganska hög kostnad för dig om du ringer eller surfar, så rekommendationen är att helst undvika att använda ditt abonnemang när du är uppkopplad mot satellitnätet, och istället se över om det finns ett wifi du kan använda.

Du kan läsa mer om satellitroaming här.

10 svar

Det bör framgå att telefonen inte kopplas direkt mot satelliten. Mobilen kopplas upp mot en basstation på fartyget, plattformen eller dylikt som sedan kopplas upp mot satellit.
Användarnivå 6
gus_ohl skrev:

Det bör framgå att telefonen inte kopplas direkt mot satelliten. Mobilen kopplas upp mot en basstation på fartyget, plattformen eller dylikt som sedan kopplas upp mot satellit.

Inga mobiler kopplas ju direkt mot satellit. Man måste ha en speciell satellittelefon till det.
Användarnivå 3
Det är en sak att varna för det men egentligen borde man som användare få göra ett aktivt val att använda dessa nät. Vem som helst kan råka ut för det på exv en Polenfärja under natten när man sover. Man tror att man åker inom EU men under några timmar under natten är mobilen kopplad till satellitnätet utan att man ser det och har en chans att stänga av roamingen. Ren bluff och båg.
Användarnivå 6
HH1 skrev:

Det är en sak att varna för det men egentligen borde man som användare få göra ett aktivt val att använda dessa nät. Vem som helst kan råka ut för det på exv en Polenfärja under natten när man sover. Man tror att man åker inom EU men under några timmar under natten är mobilen kopplad till satellitnätet utan att man ser det och har en chans att stänga av roamingen. Ren bluff och båg.

Ja, det där är mycket lurigt. Man måste själv aktiv göra något manuellt på mobilen. Innan jag kör ombord på färjan söker jag nät manuellt. Då låses ju nätet och går inte över på det svindyra färjenätet. På så sätt har jag t.ex. Tres nät så länge som möjligt. I land sen söker jag nät igen och väljer då automatisk.
bog skrev:

Inga mobiler kopplas ju direkt mot satellit.

Och för de som inte vet det kan det vara bra att det framgår.
Användarnivå 6
gus_ohl skrev:

bog skrev:

Inga mobiler kopplas ju direkt mot satellit.

Och för de som inte vet det kan det vara bra att det framgår.

Men det är ju aldrig varning för alla olika system som en mobil aldrig kopplas upp mot. Ska alla ständigt varnas för alla olika system som aldrig berör mobilanvändare?
Att det ska varnas för eller kunna spärra mobiloperatörer med ologiskt dyra eller underliga villkor, känns som självklart.
På båtar är det ofta Telenorägda marina operatörer det rör sig som. De har konstruktioner som tycks vara kundfällor.
Det håller jag helt med om. Vad man alltid bör tänka på är att företagen man är kund hos vill mjölka en på så mycket pengar som är möjligt utan att bryta mot avtal. I detta fallet blir det "Hoppsan! Så olyckligt att du blev av med 5000 kr i onödan." medans de gnuggar händerna bakom ryggen.
Användarnivå 6
gus_ohl skrev:

Det håller jag helt med om. Vad man alltid bör tänka på är att företagen man är kund hos vill mjölka en på så mycket pengar som är möjligt utan att bryta mot avtal. I detta fallet blir det "Hoppsan! Så olyckligt att du blev av med 5000 kr i onödan." medans de gnuggar händerna bakom ryggen.

Ja absolut! I detta fall är det ju Telenor som är skurken. Man kan ju försöka påverka Tre att ta bort roamingen med dessa marina operatörer.
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej på er! 🙂

Som ni nämnde lite granna - det är inte vi som tar betalt när du kopplas mot satellitroaming. Utan den kostnaden som vi debiterar dig på din hallonfaktura debiteras vi i vår tur av den operatör du varit uppkopplad emot. Det fungerar alltså som vanlig roaming, det är den utländska operatören som tar ut en avgift när en lånar deras nät.

Vi har uppfattat att det är många som råkar ut för avgifter så som ni säger på just fartyg, och vi håller på att se över om vi kan hitta en lösning som jag hoppas vi kan implementera inom kort. Så fort det är infört kommer vi uppdatera er kunder!
Hej. Ja detta är bra att ni har aktiverat detta. Äntligen kan jag ringa både på flyg & båten. Då när jag väl reser där det finns. För mig spelar det ingen roll vad det kostar. Men det är super att ni kommer med mer avtal!
Gör att roaming på båten har verkligen underlättat ibland kan jag säga 😀.

Så hallon ett stort tack där! Och fortsätt så!
P.S.
Jag kan säga att jag hade Telenor innan och dom hade spärrat detta! Vilket gjorde mitt arbete ej kunde fortsätta på havs. Även vissa flygningar kan jag ringa på! Älskar det! Men kämpa på med WiFi-Samtal så blir ni operatören nummer ett i Sverige.

Med vänliga hälsningar,
Mz

Svara