Besvarat

sms till USA

När jag ska skicka sms till USA går det inte iväg. Vad gör jag för fel?
icon

Bästa svar av Linnea 6 september 2018, 16:12

Då verkar sms gå iväg. Har bett om bekräftelse från mottagaren men inte fått något ännu. Dessvärre fungerar inte mobildata då! Visar 3G i st f 4G!?

Okej, jag tror jag vet vad problemet kan vara. 👍

Är det så att en lucka stödjer 4G och en 3G?

Om du har haft simkortet i luckan för 4G kommer du kunna surfa i 4G men inte SMSa till utlandet då dessa SMS går via GSM/3G, och har du simkortet i den andra luckan kommer SMSen kunna gå iväg, men du kan inte surfa i 4G.
Visa original

15 svar

Användarnivå 6
Emblem +8
Hejsan @erika!

Välkommen till forumet, vad roligt att du har hittat hit!

Om SMSet inte går iväg finns det en del saker det kan bero på. Är det ett amerikanskt nummer du försöker SMSa eller ett svenskt som befinner sig i USA?
Det är ett amerikanskt nummer.
Användarnivå 6
Emblem +8
Det är ett amerikanskt nummer.

Jag förstår. Skriver du +1 eller 001 istället för första nollan i numret? Vad får du för felmeddelande när du försöker SMSa?
Jag skriver +1 (som det står i telefonens kontaktlista. Ringa går utmärkt men SMS bara står och tuggar "Skickar...". Efter en kvart kommer det upp: "Skickades inte. Tryck för att försöka igen."
Om jag försöker med 001 gör telefonen genast om det till +1!
Användarnivå 6
Emblem +8
Jag skriver +1 (som det står i telefonens kontaktlista. Ringa går utmärkt men SMS bara står och tuggar "Skickar...". Efter en kvart kommer det upp: "Skickades inte. Tryck för att försöka igen."
Om jag försöker med 001 gör telefonen genast om det till +1!

Hmm.. Okej, vad märkligt. Har du en iPhone? Och i sådana fall - har du igång iMessage? Kanske kan prova stänga av det i sådana fall? 😊
Nej, en Android; Moto 4.
Användarnivå 6
Emblem +8
Nej, en Android; Moto 4.

Jag förstår. Har du några andra amerikanska nummer du SMSar som det fungerar till? Och hur fungerar SMS i övrigt?
Har provat till ett annat nummer i USA - samma sak. SMS till svenska nummer går bra.
Användarnivå 6
Emblem +8
Har provat till ett annat nummer i USA - samma sak. SMS till svenska nummer går bra.

Okej! Har du möjlighet att testa sätta ditt simkort i en annan telefon?
Nej, tyvärr. Jag har plats för två simkort. Ska jag prova att byta kortplats?
Användarnivå 6
Emblem +8
Nej, tyvärr. Jag har plats för två simkort. Ska jag prova att byta kortplats?

Det kan du prova göra. 😊
Då verkar sms gå iväg. Har bett om bekräftelse från mottagaren men inte fått något ännu. Dessvärre fungerar inte mobildata då! Visar 3G i st f 4G!?
Användarnivå 6
Emblem +8

Okej, jag tror jag vet vad problemet kan vara. 👍

Är det så att en lucka stödjer 4G och en 3G?

Om du har haft simkortet i luckan för 4G kommer du kunna surfa i 4G men inte SMSa till utlandet då dessa SMS går via GSM/3G, och har du simkortet i den andra luckan kommer SMSen kunna gå iväg, men du kan inte surfa i 4G.
Ja, precis så verkar det vara. Nu ger jag upp och USA får klara sig utan mina sms! Tack för visat intresse i alla fall.
Användarnivå 6
Emblem +8
Ja, precis så verkar det vara. Nu ger jag upp och USA får klara sig utan mina sms! Tack för visat intresse i alla fall.

Ingen fara. Du kanske kan messa just dem via en app, Whatsapp eller dylikt! 😊

Trevlig helg!

Svara

Static Template