Besvarat

Spärra utländska nummer

Finns det nåt sätt att inte tillåta utländska nummer att ringa till barnens abonnemang.
Det finns en risk att de försöker ringa tillbaka till numret och så dras det pengar.

Jag vet att jag kan aktivera kostnadskontroll, men det får andra konsekvenser.

Bästa hade varit om man kunde spärra att utländska nummer inte fick ringa in till numret.

Lägger till en länk till wangiri från 3 som beskriver fenomenet.
https://www.tre.se/privat/varfor-3/vilka-ar-3/blogg/Wangiri/

har just nu blivit uppringd av
+22363721711
+22363736002

OBS! Ring INTE dessa nummer då de kommer att kosta dig pengar.
icon

Bästa svar av Linnea 7 september 2018, 13:02

Hejsan @freddan!

Välkommen till forumet, kul att se att du har hittat hit! 😊

Jag förstår självklart att det är väldigt frustrerande att bli uppringd på detta vis, och självklart även när det gäller dina barn.

Vi har idag inte möjlighet att spärra inkommande samtal på det viset, dock kan du direkt i dina barns telefoner spärra dessa två nummer direkt om det är så att det bara är dessa det rör sig om. Då kommer de inte kunna kontakta dem.

Jag skickar vidare din feedback kring detta till ansvarig, för att se över möjligheten om vi i framtiden ska erbjuda möjligheten att spärra samtal från utlandet.

Ha en trevlig helg!
Visa original

3 svar

Användarnivå 6
Emblem +8
Hejsan @freddan!

Välkommen till forumet, kul att se att du har hittat hit! 😊

Jag förstår självklart att det är väldigt frustrerande att bli uppringd på detta vis, och självklart även när det gäller dina barn.

Vi har idag inte möjlighet att spärra inkommande samtal på det viset, dock kan du direkt i dina barns telefoner spärra dessa två nummer direkt om det är så att det bara är dessa det rör sig om. Då kommer de inte kunna kontakta dem.

Jag skickar vidare din feedback kring detta till ansvarig, för att se över möjligheten om vi i framtiden ska erbjuda möjligheten att spärra samtal från utlandet.

Ha en trevlig helg!
Har också problem av och till samtal från +216 - Tunisien som ringer en signal och lägger på. Vet inte hur man spärrar men om man raderar ifrån samtalslistan så ringer de sällan upp från samma nummer igen.

Vad har hänt i detta ärendet? Förstår ni hur stort det här problemet är? När min far, drygt 80 år gammal, blir uppringd flera gånger mitt i natten, från utländska nummer, bl.a. från Turkiet, Tunisien och flera andra länder, så tycker jag att någon behöver börja ta detta problemet på allvar. Det är inte ok!

Ni måste skapa ett sätt som gör det möjligt att blockera landsnummer eller allra helst skapa en ”whitelist” med landsnummer som är ok att man får samtal ifrån.

Svara

Static Template