hallon
Besvarat

Surfa inom EU/EES

I reklam så påstås det att man kan surfa obehindrat inom EU bara man har gb kvar på sitt abonnemang men läser man här så får man använda endast 10 gb. Vad är det för falsk reklam. Har ju ca 70 gb som jag tänkte anv nu i tre veckor utomlands
icon

Bästa svar av Anonymous 20 April 2019, 12:31

Visa original

5 svar

I reklam så påstås det att man kan surfa obehindrat inom EU bara man har gb kvar på sitt abonnemang men läser man här så får man använda endast 10 gb. Vad är det för falsk reklam. Har ju ca 70 gb som jag tänkte anv nu i tre veckor utomlands

@Jutte rekommendera dig att ta del utav information från Europeiska Unionen om EU:s roamingsregler för just abonnemang med begränsad surf

"Datagränser för abonnemang med begränsad surf

När du är utomlands kan du använda den surfmängd som ingår i ditt vanliga abonnemang utan att betala någon extra avgift.
Om du däremot har mycket billig surf (mindre än 2,25 euro per GB 2019), får operatören sätta en lägre datagräns för "normal användning" i utlandet än vad du har hemma. Gränsen beräknas utifrån detaljhandelspriset för ditt vanliga abonnemang precis som i fallet med obegränsad surf. Din operatör måste informera dig om begränsningen i förväg och måste meddela dig när du når gränsen. Du kan alltid fortsätta att surfa utomlands, men operatören kommer att ta ut en avgift. Avgiften motsvarar operatörernas pristak, det vill säga 4,50 euro per GB 2019 (plus moms). Taket kommer att sänkas ytterligare efter 2019."

Operatören kan högst ta ut följande avgifter (exklusive moms):
  • 3,2 cent per minut för samtal som du själv ringer
  • 1 cent per sms
  • 4,50 euro per GB data (pristak för 2019)
Pristaket för data kommer successivt att sänkas den 1 januari varje år fram till 2022 enligt följande trappa: 3,50 euro – 3 euro – 2,50 euro. Pristaken kan komma att ändras efter 2019 då EU ska se över operatörernas roamingmarknad.

Tycker personligen också att 10Gb är en aning för lite men däremot så är det inte falsk reklam med tanke på operatören har skrivit tydligt på hemsidan. Men som sagt det är personliga åsikt.
Jag kan alltså endast använda 6 gb som ingår i mitt abonnemang. Förstår varför 10 gb finns med, endast för att förvilla och lura av människor pengar. Om jag ska använda de stipulerade 10 gb får jag punga ut med max 18 € för 4 gb. Förstår varför hallon är ett dotterbolag till 3. Fick nog av 3 för många år sedan när min sambo fick fylla på sitt abonnemang nästan varannan dag. Hon har nu bytt till ett seriöst teleföretag med samma gb/mån och behöver aldrig fylla på. Jag för min del stänger nog av abonnemanget hos hallon när jag är utomlands och köper ett abonnemang hos ett seriöst teleföretag med 30 gb för endast 275 kr/mån
Det står mycket tydligt på hemsidan vad som gäller. hallon.se/eu
Sånt tar man väl reda på innan man blir kund, eller...?

Där står bl.a:

När du reser inom EU/EES ringer och messar du fritt hem till Sverige och till andra EU/ESS-länder. Du kan även surfa fritt upp till 13 GB/mån, förutsatt att du har surf kvar. Behöver du mer surf, är priset därefter 0,047 kr/MB (ink moms).
När du befinner dig hemma i Sverige kan du inte använda roaming. Därför gäller andra priser för samtal, SMS och MMS till utlandet. Här är våra aktuella utlandspriser.
Mobilt bredband och kontantkort går endast att använda i Sverige.

TIPS INFÖR RESAN

Kom ihåg att avaktivera kostnadskontroll innan avresa för att kunna använda ditt abonnemang när du reser inom EU/EES (det gäller även fast du ringer och messar utan extra kostnad.) Du avaktiverar enkelt kostnadskontroll under Mina sidor.
Jag har läst igenom Grundligt, men nu kommer det ytterligare ett gb-tal. Obegränsat, 10 och nu 13 gb. För att sedan bara få använda den datamängd som jag blir tilldelad för abonnemanget i mitt fall 6 gb. Snurrigt och snårigt och i slutändan blir det så att Hallon debiterar mig för ngt som borde ingå. Har råkat ut för feldeb hos Hallon förut så jag vet vad jag talar om
Obegränsat har det aldrig varit i utlandet. Däremot har det höjts från 10 GB/mån till 13 GB för ett tag sedan. Alla deras texter har kanske inte blivit uppdaterade.

Det är ju tråkigt att du blivit feldebiterad. Hoppas det redde upp sig så du fick tillbaka pengarna. I vår familj är det ingen som blivit feldebiterad, så det händer tydligen det också.

Kommentera

Static Template