Privat
Företag
Besvarat

Surfpaket i Schweiz

• 10 September 2023
  • 1 svar
  • 69 visningar

Hej,

Det är numera möjligt att köpa datapaket Schweiz och min dotter har redan testköpt 1GB där.
Hon kommer att befinna sig där i ca 4 månader och för att skydda sig har hon satt luren på Flygplansläge och kommunicerar främst via OTT-appar när hon befinner sig på wifi-nät.

Frågor: 

• Kommer Hallon informera när datapaketet är slut?
  • Behöver hon själv då stänga av Dataroaming för att undvika surf till hög kostnad?
  • Kommer meddelandet att nå henne då Flyplansläget är aktiverat?
  • Går det att köpa flera Surfpaket under samma månad?
  • Hur kan hon se hur mycket data som finns kvar i det Schweiziska surfpaketet? Det visas ej på MinaSidor.

Mvh
Mogge

icon

Bästa svar av Martin 11 September 2023, 16:35

Visa original

1 svar

Halloj @Mogge!

Vilka superbra frågor!

• Kommer Hallon informera när datapaketet är slut?
    Svar: Ja! Man får ett SMS när det nästan är slut och ett till när det är helt slut.

• Behöver hon själv då stänga av Dataroaming för att undvika surf till hög kostnad?
    Svar: Utomlands utanför EU/EES är det alltid rekommenderat att ha dataroaming avstängt och endast aktivera det när behovet dyker upp för att undvika merkostnader.

• Kommer meddelandet att nå henne då Flyplansläget är aktiverat?
    Svar: Nej, om flygplansläge är på kommunicerar mobilen inte med mobilnätet så SMS kommer inte fram. SMS försöker dock nå fram i ett par dagar, så det kan komma i efterhand om man stänger av flygplansläge.

• Går det att köpa flera Surfpaket under samma månad?
    Svar: Ja, det går alldeles utmärkt att göra!

• Hur kan hon se hur mycket data som finns kvar i det Schweiziska surfpaketet? Det visas ej på Mina Sidor.
    Svar: i dagsläget finns det ingen bra lösning på detta. Det är något vi fortfarande jobbar med att ta fram, och förhoppningsvis inom en snar framtid kommer det gå att se detta på Mina sidor. Fram tills dess får man förlita sig på SMS:en som meddelar angående när det närmar sig och när det är slut.

Det finns även andra viktiga punkter jag skulle rekommendera:

1. Se till att mobilsvar är inaktiverat eftersom det kan medföra merkostnader utanför EU/EES. Detta går att stänga av på Mina sidor. Med det avstängt och dataroaming inaktiveras behöver din dotter inte ha flygplansläge på hela tiden och kan ta emot SMS, se inkommande samtal där hon kan välja om hon vill svara. Att ta emot SMS och inkommande samtal kostar inget, men att svara på ett samtal eller ringa/skicka SMS kostar.
  2. När SMSet för att surfen i surfpasset är slut går det automatiskt över till roamingtaxa, så det är rekommenderat att köpa ett nytt surfpass ifall det är aktuellt redan innan det första använts slut. På så sätt undviker man oönskade roamingkostnader.
  3. Helt rätt att primärt använda sig av WiFi och hålla kontakten över OTT-lösningar istället för att ringa eller skicka SMS med abonnemanget utanför EU/EES. Appar som Messenger & WhatsApp funkar utmärkt för detta. iPhones har även iMessage som går över data och kan tryggt användas om mottagaren också har en iPhone.

Hoppas det blir minnesfyllda tider för er dotter i Schweiz!

Varma hösthälsningar,
Martin
Community Manager

Kommentera