Besvarat

Väldigt ostabil anslutning

Hej forumet!

Nu i helgen blev det en tripp till Finland. Väl där hade jag roming påslaget och kostnadskontrollen avstängd sedan länge. Så långt var allt frid och fröjd.
Problemet var bara att operatören "Elisa", som jag automatiskt blev uppkopplad på, inte ville att jag skulle ladda upp något. Endast nedladdning fungerade. Dessutom så kopplades jag ner stup i kvarten, ca en minut per gång. Otroligt irriterande. Försökte manuellt välja andra operatörer, men fick bara till svar att det var tekniskt fel.

Vad kan detta ha berott på? Har 1:a generationens Pixel XL med Android 9 Pie.

Hälsningar
Patrik
icon

Bästa svar av Oskar 17 januari 2019, 13:34

Hej igen!

Det som jag kan tänka mig på rak arm, är att de operatörerna som ditt resesällskap fick upp är GSM bundna.

Skillnaden mellan Tele2 och oss är att deras simkort har stöd för GSM/2G, medan våra simkort enbart har stöd för 3G/4G.

Det är antagligen därför som du får upp "Tekniskt fel" när du försöker ansluta till dessa, då de möjligtvis enbart ger stöd för GSM.

Detta förklarar självklart inte varför du enbart kunde "ta emot" datatrafik men inte skicka.

Det skulle exempelvis kunna vara några APN inställningar som spökar eller dylikt. Det man kan göra för att korrigera detta, är att nollställa nätverksinställningarna i telefonen när man är på plats.

Detta kan avhjälpa denna typen av problem.
Visa original

7 svar

Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @PatSun!

Varmt välkommen till forumet, det är superkul att du har hittat hit.

Jag ber verkligen om ursäkt för det sena svaret.

Jag förstår verkligen att var en frustrerande upplevelse för dig när det kopplade ner hela tiden.
Dessvärre är vi väldigt beroende utav de operatörer som vi har avtal med utomlands och det är väldigt underligt att du inte kunde koppla upp dig till någon annan utav våra andra operatörer i Finland - detta brukar annars vara en väldigt bra felsökning.

Hade du någon resekamrat med dig som upplevde samma sak?
Mitt resesällskap hade inga som helst problem med sin uppkoppling. Hon har Tele2, och hade ungefär samma alternativ till finska operatörer som jag hade. Hon körde operatören "DNA", som även jag hade som alternativ. Men jag fick bara meddelandet "Tekniskt fel" när jag försökte med den. Endast ostabila "Elisa" fungerade för mig (tror även mitt resesällskap kunde köra den, vet dock inte om hon också fick problem).

Hade 0 Mbps i uppladdning, och ca 50 Mbps i nedladdning. Alltså kunde jag inte ladda upp något överhuvudtaget, vilket gav problem då telefonen inte kunde "prata" med internet på korrekt sätt.

Att ringa ett samtal var dock inga problem. Pratade i tjugo minuter utan nerkoppling. Verkade då bara vara internet som strulade. Även sms/mms fungerade klockrent.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen!

Då är jag med.

Den telefonen som du använde dig utav, är det en dual sim telefon?
Nej, den har bara en simkortsplats.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen!

Det som jag kan tänka mig på rak arm, är att de operatörerna som ditt resesällskap fick upp är GSM bundna.

Skillnaden mellan Tele2 och oss är att deras simkort har stöd för GSM/2G, medan våra simkort enbart har stöd för 3G/4G.

Det är antagligen därför som du får upp "Tekniskt fel" när du försöker ansluta till dessa, då de möjligtvis enbart ger stöd för GSM.

Detta förklarar självklart inte varför du enbart kunde "ta emot" datatrafik men inte skicka.
Det skulle exempelvis kunna vara några APN inställningar som spökar eller dylikt. Det man kan göra för att korrigera detta, är att nollställa nätverksinställningarna i telefonen när man är på plats.
Detta kan avhjälpa denna typen av problem.
Mitt resesällskap hade 4G hela tiden.

Men vi åker nog till Finland igen inom en inte allt för avlägsen framtid, så då får jag prova att nollställa nätverksinställningarna, som du säger. Kan återkomma i den här tråden igen så småningom när jag testat detta på plats.

Tack för hjälpen!
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen!

Tack själv!

Ja, det kan vara värt att testa i varje fall.

Ser fram emot uppdateringen, ha det fint så länge!

Svara

Static Template